Sykdom

Hei

For litt over en uke siden fikk jeg et par slørhaler - en fisk jeg i utgangspunktet er motstander av siden jeg klarer å drepe alle jeg har hatt i løpet av kort tid og fordi dyrebutikkene i nærheten ofte har en eller flere døde slørhaler i karene... Men beklager, nå snakker jeg meg bort.

Fisken er da altså en slørhale som ankom med en annen slørhale i forrige uke. Fiskene har siden bodd alene i et nyoppstartet 100 liter som hadde stått i to uker - men som hadde fått omtrent 40 liter vann fra en 60-liter. Det er ikke sykdom i 60-literen. Vannverdier og alt ser normalt ut.

Alt første dagen la jeg merke til at den ene hadde et problem med at bakdelen fløt opp, men ettersom jeg fikk fiskene i gave kunne jeg ikke dra til dyrebutikken og snakke med dem om dette. Fisken ble dessuten frisk i løpet av et par dager.

Noen dager senere la jeg merke til at den andre slørhalen hadde fått en sort flekk ytterst på halefinnen. Jeg er ganske sikker på at den ikke hadde hatt den før, og holdt derfor øye med den. La merke til at den tok noen krampeaktige bevegelser før den svømte videre. I løpet av de neste dagene ble fisken slappere og slappere, og nå i dag hadde den stort sett bare ligget på bånn i et hjørne. Jeg la merke til en ny flekk på den ene sidefinnen. Den ser bare ut som en "strek".
Det virker som om den har vanskeligheter for å bevege den ene siden.

Dette var ikke en så veldig god beskrivelse av sykdomsforløpet, men er det likevel noen som vet noe om hva slags sykdom dette kan være og eventuelt hvordan jeg kan behandle det?
Den kommer til å dø, så jeg skal ta meg av den... Den har nå fått enda en "sort strek", og ligger bare i overflaten og har små krampebevegelser.

Er det noen som vet om noe jeg kan behandle resten av karet med? All hjelp mottas med stor takk.
Plussmedlem
Det kan virke som om du har problemer med vannkvaliteten.
Du skriver at vannverdiene er "normale", men hva betyr det?

Har du målt ammoniakk?
Svarte flekker på gullfisk kan være tegn på ammoniakk/nitritt i karet.
Står bl.a. her.
Hei! Tusen takk for tipset. Fisken er nå død, og med en litt overivrig far ble fiskene kjapt levert i dyrebutikken (hvor han hadde funnet ut at de hadde blitt kjøpt, ukjent hvordan). Der Hadde de problemer med parasitter hos slørhalene.
Vannkvaliteten min ble sjekket ordentlig, og heldigvis var den veldig fin.
De tok inn den levende fisken igjen og byttet dem mot noe annet dill til akvariet som kommer godt med... Krysser fingrene for den. Den så ikke veldig frisk ut, men tror den kan bli frisk...
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap