Syk gullfisk :(

Hei! Jeg har to gullfisker i et akvarium på 42l. Den ene gullfisken min ser ut til å være ganske syk. Han heter Blipp. Blipp ligger helt i ro på bunnen og puster tungt. Når han ser meg, så prøver han så sterkt som han kan for å komme seg opp for i hilse på meg og få mat. Av og til ligger han bare å gaper.... Hva er det som feiler ham?
Har hatt akvariet i noen få måneder. cirka etter nyttår kjøpte jeg det. Skiftet vann på mandagen og satt inn en ny plante da. Bruker også å ommøbelere noen ganger. Er en god del bekymret for han. NOen som kan hjelpe meg?

-takk på forhand!
Og med det samme; d ser ut som denne personen også har samme problemet, men vanskelig å få svar fordi han har fiskene i en bolle: http://gullfiskene.net/forum/alt-om-sykdom-og-behandling/756-syk-slorhale.html
Plussmedlem
Hvor lenge har du hatt fiskene?
Hva slags filter har du?
Har du utstyr for å måle vannverdier?

Jeg skal ikke kommentere literstørrelse kontra gullfisk for mye, men jeg synes det er merkelige råd angående liter pr. voksen gullfisk på dette forumet du viser til...
Gullfiskene fikk jeg litt før jul.
Filter? Um, jeg har ei pumpe...
Og nei, jeg har ikke målt vannverdiene.

Burde jeg tilsette ca. 2% salt i vannet for å hjelpe gullfisken?
Det er nesten umulig å si hva som feiler fisken din ut fra det du beskriver.. Og ofte er det slik at hvis fisk er blitt så syk at de ikke spiser er det svært vanskelig å redde dem.. Slik er livet...
Kjenner du en erfaren akvarist som kanskje kunne komme hjem til deg og se og muligens stille en diagnose?
0,3% salt vil ofte hjelpe en fisk som er syk, men det spørs hva som feiler den.
Ja, men om det var noe som kunne hjelpe gullfisken litt på veiene, uansett sykdom, så hadde det vært fint.
Det finnes ikke EN medisin til alle sykdommer.. Bortsett fra god plass, god vannkvalitet, god og riktig fôring.. Og dette er kun forebyggende.
Når du ikke vet om du har et filter engang, og ikke kan beskrive sykdommen bedre får du ikke noen gode råd er jeg redd.
Gullfisk hører ikke hjemme i et lite akvarium...
hvor lenge har fisken vært syk?

du kan begynne med å bytte vann i akvariumet, gjerne 50 %. Hvor ofte pleier du å bytte vann, og hvor mye?

42 liter er for lite til gullfisk, de bør ha minst 100 liter.

Hvilket temperatur har du i karet? Gullfisk trenger ikke varmekolbe, de trives i litt kjøligere vann.

Plussmedlem
LilleGullfiskEier
Filter? Um, jeg har ei pumpe...

Filter er gjerne en beholder av noe slag som inneholder filtermateriale (f.eks. svamp). Sirkulasjonen gjennom filteret drives av en pumpe.
Hvis du kun har pumpe uten filter så kalles det gjerne en sirkulasjonspumpe.

Du skriver gullfisk. Jeg regner med at det er varianten slørhale du har?
Det hender at disse ikke lever så lenge. Gjerne er det en kombinasjon av trange og ugunstige forhold. Eventuelt fisk av dårlig kvalitet.
Jeg har et svampfilter. Gullfisken min er ikke en slørhale. Ser ikke noen hvite flekker heller på gullfisken. Er det risikabelt å ha salt i akvariet? Om det kan påvirke den andre gullfisken min? Den ene gullfisken min prøver å oppmuntre Blipp.
Plussmedlem
Trodde det var slørhale ettersom du har bilde av en slørhale på profilen din...
d er som at munnen til den syke gullfisken ''fryser'' av og til... har hatt salt i akvariet. Skal se i morgen hva som skjer...
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap