Hvilken sykdom er dette?

Inaktiv bruker
platy-hunnen ligger på bunnen og har ingen reaksjons evne. Halen er blitt hvit (den var tidligere orange) og det svømmer mot bunnen. jeg har satt den i karantene-bur i akvariet. hvilken sykdom er dette????
Inaktiv bruker
Her har jeg bilde av fisken før og etter sykdommen
Hei
Kan det være haleråte? hm. ikke så god på det.
Men et tips kansje?
Medisinering
Det kan se ut som en infeksjon av Columnaris, bildet er litt for lite og dårlig til at jeg ser det skikkelig, ville prøvd med f.eks Sera Bactopur + ekstra salt og sett om det hjelper...?
Hei. Vil bare si at jeg har en akkurat likedan platyhunn,oransje.
Min har slike "avskalinger" av hud på ryggen og under buken, men årsaken til det vet jeg; for da jeg kom hjem etter jobb, var hun inne i et lite slott i akvariet( dvs.det er egentlig ikke plass til min store platyhunn i det lille slottet). Hun hadde rett og slett, på et eller annet vis,kilt seg fast inni der. Jeg tok straks og løftet opp slottet for at hun skulle komme seg løs; resultat: oppskrapt hud på rygg og buk.
Kanskje har fisken din rett og slett skrapt seg opp litt?
Det trenger alltså ikke være sykdom.
Jeg tilsatte straks litt Ektozon(salt/beskytter fiskens hud), hun var litt "tam" i et par dager, men nå er hun kvikk og rask igjen og det ser også ut som huden holder på å "repareres".
kan det være

Neonsyke:
Neonsyke (plistophora hyphessobryconis) rammer vanligvis neontetra, men kan også ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Sykdommen gjenkjennes ved at fisken mister fargene i halen, og siden fremover kroppen. Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen.

Behandling: eSHa 2000 stanser videre utbrudd, men infiserte fisk kan man ikke berge. Disse bør avlives så humant som mulig.

hentet fra sykdomsartikkelen
Meget sikker på at dette er Columnaris. Sera baktopur er for svakt, du må evt. ha Sera baktopur direct eller andre medisiner som inneholder nifurpirinol (JBL Furanol, Aquarium Munster Aquafuran). Alternativt kan du bruke et "nytt" middel; Aquarium Munster Aquafloxin inneholder Sarafloxacin som også skal hjelpe mot Columnaris.

Columnaris er såpass hissig at den kan ta kverken på alt av fisk ila en natt om du er uheldig. Det kan ta lengre tid også, men de hissigste variantene av sykdommen er ordentlig sinna. Fisker med tydelige symptomer er sjelden mulig å redde. C. er en bakteriesykdom som dreper vev; derav kommer hvitfargen og derfor er det også sjelden mulighet å redde fisk som har fått symptomer. Sykdommen er ekstremt smittsom, så behandle alle kar du har symptomer i, eller har flyttet utstyr mellom (brukt samme hov i flere kar f.eks., samme bøtte til vannbytter osv.) som infisert.

Sykdommen kalles også falsk neonsyke, da den har ofte tilsvarende symptomer som neonsyken med fargetap i bakre halvdel av fisken, men Esha eller andre svake antibakterielle medisiner hjelper ikke. Kan ikke helt se at det skal hjelpe mot neonsyken heller, som er ukurerbar, men det er en annen diskusjon...

Haleråte/finneråte er også et av flere symptomer på denne sykdommen. "Munnsopp" er et annet, kraftig pust er et tredje. De hvite flekkene kan oppstå andre deler på kroppen også, ikke nødvendigvis ved halen som i dette tilfellet.

Det er ikke noe vits med karantenekar for syke fisk, hele karet ditt er smittet uansett. Syke fisk bør avlives så fort som mulig, de kommer seg ikke igjen. Du MÅ få tak i ordentlig medisin og starte behandlingen så fort som mulig. Om du ikke får tak i medisin i dag kan du ta et vannbytte og skru ned temperaturen slik at bakteriene formerer seg så lite som mulig.
Inaktiv bruker
da jeg våknet på morgenen i går var den død. men jeg trodde først det var neonsyke, eller hvitprikk men jeg var ikke helt sikker. det er ingen andre fisk som har de samme symptomene.
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap