Noen som vil hjelpe med konkrete tips/tiltak "hull i hodet"?
var å hentet med discus i går kveld! sitter å studerer dem nå!
det gjelder en på 15-20 cm og en på rundt 10, den store har en grop over ene øyet som strekker seg frem i panna mellom øynene! den tar maten som jeg har foret med i dag (tetra discus og litt røde mygglarver) virker ikke redusert/sky og har ifølge forrige eier vært sånn ett halvt års tid uten å blitt noe verre liksom.. den andre har antydnig til hull (to bittesmå groper)
har ikke kamera her nå så får ikke tatt bilde, skal nedover til dyreutikken så hadde håpet å fått ett raskt svar så jeg kanskje kan kjøpe med noe hjem igjen i dag!
det gjelder en på 15-20 cm og en på rundt 10, den store har en grop over ene øyet som strekker seg frem i panna mellom øynene! den tar maten som jeg har foret med i dag (tetra discus og litt røde mygglarver) virker ikke redusert/sky og har ifølge forrige eier vært sånn ett halvt års tid uten å blitt noe verre liksom.. den andre har antydnig til hull (to bittesmå groper)
har ikke kamera her nå så får ikke tatt bilde, skal nedover til dyreutikken så hadde håpet å fått ett raskt svar så jeg kanskje kan kjøpe med noe hjem igjen i dag!
Postet 30.05.09 kl 10:05
Postet 30.05.09 kl 10:47
med andre ord må de to, spesielt den største som har skavank leve med det?eneste jeg får gjort er holde det i sjakk så det ikke blir verre? mente jeg hadde lest at det kunne kureres under den sykdomsartikkelen av frank angel
--Hullsyke / Hull-i-hodet-syke:
Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra. Svekket allmenntilstand er svært vanlig. Det er en del stridigheter om hvorvidt denne sykdommen skyldes disse flagantellene, eller ren mangel på mineraler og vitaminer. Det er da mest sannsynlig at det er mangel på vitamin D, fosfor og kalsium.
Bilder og beskrivelser av fisk der det påstås at det er kostrelatert, har disse hullene i forbindelse med "neseborene". På grunn av dette er det grunn til å tro at hullsyke kan komme av begge deler.
Hullsyke forårsaket av mangel på vitaminer og mineraler kan kureres ved forbedret kost, og gode vannbytter. Tilfør gjerne flytende vitaminer som eSHa Minaroll i vannet.
Hullsyke forårsaket av tarmflaganteller kan forsøksvis medisineres med blant annet eSHa Hexamita.
(teksten hentet jeg fra artikkelen og uthevet det jeg stusser på når du sier det ikke er mulig å lege det...?)
--Hullsyke / Hull-i-hodet-syke:
Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra. Svekket allmenntilstand er svært vanlig. Det er en del stridigheter om hvorvidt denne sykdommen skyldes disse flagantellene, eller ren mangel på mineraler og vitaminer. Det er da mest sannsynlig at det er mangel på vitamin D, fosfor og kalsium.
Bilder og beskrivelser av fisk der det påstås at det er kostrelatert, har disse hullene i forbindelse med "neseborene". På grunn av dette er det grunn til å tro at hullsyke kan komme av begge deler.
Hullsyke forårsaket av mangel på vitaminer og mineraler kan kureres ved forbedret kost, og gode vannbytter. Tilfør gjerne flytende vitaminer som eSHa Minaroll i vannet.
Hullsyke forårsaket av tarmflaganteller kan forsøksvis medisineres med blant annet eSHa Hexamita.
(teksten hentet jeg fra artikkelen og uthevet det jeg stusser på når du sier det ikke er mulig å lege det...?)
Postet 30.05.09 kl 12:57
jeg kupper eget innlegg så les gjerne det over også dette er det beste bildet av den største hvor jeg regner med det er høl i hue syndromet... noen som bekrefter/avkrefter det ell? det syns ikke så godt på dette bildet men han har litt søkk i panna også.. han virker jo frisk og fin ellers og spiser så kan vel la han gå? for dette er vel ikke en smitte sykdom? den kommer av vannkvalitet og vitamin/variert kost osv?
Postet 30.05.09 kl 14:06
Hvis det er tarmflagellater som gjør det så er det smittsomt og du blir ikke kvitt problemet uten å medisinere. Jeg ville prøvd en medisinkur først for å være sikker på at det ikke er flagellater som gjør det, og så stelt godt med gode vannbytterutiner, vitaminer og næringsrik mat. Vet du noe om hvordan de hadde det der de kom fra ang. stell og foring? Om det ikke var det beste kan det jo godt være at det er kun derfor de har fått det.
Postet 30.05.09 kl 14:58
det er det jeg tenkte på også..de har gått i 26grader med lite foring, såkalt etterfylling av vann fremfor bytter.... men de virker sterke og sånn for de oppfører seg som normalt, allerede når jeg slapp dem oppi karet i går etter 3 timer i en kjølebag med vann....foret dem i dagtildlig og de spiste villig både røde mygglarver og tetra discus granulat....ikke er de sky heller for de er stort sett v frontglasset å viser seg frem... nå ha de 29grader ph 7 niritt 0 gh og kh 4
Postet 30.05.09 kl 15:19
Postet 30.05.09 kl 18:32