Sykdom eller...?
For noen dager siden opplevde jeg alles store mareritt.
En morgen jeg sto opp var nesten alle fiskene døde, resten døde i løpet av de neste timene. Her er det snakk om 4 SAE, 4 sølvhai, 1 praktbotia, ca 12-13 svart fantomtetra og ca 15-16 svart neontetra. Fisk for over 1500 kr.
Alt var i skjønneste orden når jeg la meg kvelden før.
Akvariet har vært kjempestabilt siste mnd. med tmp på ca 24-25 og en ph på underkant av 7.
Ingen hadde noen sykdommstegn i forkant.
Jeg har nettopp kjøpt 10 nye svart neon for å fylle på litt i stimen. I butikken hadde ingen av dem sykdomstegn og jeg hadde de i karantene noen dager med vann kun bestående av det eksisterende vannet fra mitt store uten at de viste noen tegn.
Jeg la merke til at det var et grått lag med noe på enkelte planter etter de var død.
Kan det være sykdom fra de nye likevel eller hva i pokker kan det være?
Står helt uten en eneste ide om hva det kan være.
*edit*
Har forresten ikke mulighet å måle flere verdier siden jeg ble så fornannet at jeg tømte hele greia og vasket sanda før jeg fyllte på nytt.
En morgen jeg sto opp var nesten alle fiskene døde, resten døde i løpet av de neste timene. Her er det snakk om 4 SAE, 4 sølvhai, 1 praktbotia, ca 12-13 svart fantomtetra og ca 15-16 svart neontetra. Fisk for over 1500 kr.
Alt var i skjønneste orden når jeg la meg kvelden før.
Akvariet har vært kjempestabilt siste mnd. med tmp på ca 24-25 og en ph på underkant av 7.
Ingen hadde noen sykdommstegn i forkant.
Jeg har nettopp kjøpt 10 nye svart neon for å fylle på litt i stimen. I butikken hadde ingen av dem sykdomstegn og jeg hadde de i karantene noen dager med vann kun bestående av det eksisterende vannet fra mitt store uten at de viste noen tegn.
Jeg la merke til at det var et grått lag med noe på enkelte planter etter de var død.
Kan det være sykdom fra de nye likevel eller hva i pokker kan det være?
Står helt uten en eneste ide om hva det kan være.
*edit*
Har forresten ikke mulighet å måle flere verdier siden jeg ble så fornannet at jeg tømte hele greia og vasket sanda før jeg fyllte på nytt.
Postet 31.05.09 kl 15:17
Endret: 31.05.09 kl 15:21
Postet 31.05.09 kl 15:31
Postet 31.05.09 kl 15:53
Da tør jeg nesten vedde på at disse ekstra fiskene overbelastet filteret ditt.
Kanskje du matet litt ekstra også samme ettermiddagen/kvelden?
En nitritt- eller ammoniakktest da fiskene "kavet" som mest hadde nok vist alarmerende verdier.
Er ikke sikker på hva du mener med "trippelfiltrering". (Hvilke tre deler snakker du om?)
Kanskje du matet litt ekstra også samme ettermiddagen/kvelden?
En nitritt- eller ammoniakktest da fiskene "kavet" som mest hadde nok vist alarmerende verdier.
Er ikke sikker på hva du mener med "trippelfiltrering". (Hvilke tre deler snakker du om?)
Postet 31.05.09 kl 17:45
Matet faktisk ikke i det heletatt. Eksisterende fisker hadde fått mat, og de nye var matet før jeg slapp de oppi det store.
Med trippelfiltrering menes at vannet går gjennom tre kamre hvor to av kamrene filtrerer nitritt og fosfat. Er ikke sikker på den siste da den fulgte med når jeg kjøpte akvariet mitt i januar.
Har i tillegg no biokuler i bunnen av hvert kammer.
Med trippelfiltrering menes at vannet går gjennom tre kamre hvor to av kamrene filtrerer nitritt og fosfat. Er ikke sikker på den siste da den fulgte med når jeg kjøpte akvariet mitt i januar.
Har i tillegg no biokuler i bunnen av hvert kammer.
Postet 01.06.09 kl 09:42
Endret: 01.06.09 kl 09:45
Mori*edit* Har forresten ikke mulighet å måle flere verdier siden jeg ble så fornannet at jeg tømte hele greia og vasket sanda før jeg fyllte på nytt.
Veldig synd, da har du spolert muligheten til å finne ut nøyaktig hva som skjedde.
Hvor stort akvarium har du, når skiftet du vann sist, når renset du filteret sist (og hvordan) og hvordan filter har du? (merke og modell). Svaret på disse spørsmålene kan hjelpe oss i å finne ut den mest sannsynlige årsaken.
Postet 01.06.09 kl 15:27
De siste målingene jeg tok var ph og nitritt to dager før jeg satte ut de nye fiskene. Tmp. 24,4, ph 7,1 og nitritt ca 0 og 0,05.
Har et Jebo 375 akvarie på ca 150 l. Pumpe og filter fulgte med og er innebygd i toppen.
Siste vannskifte før den kvelden jeg satte inn ny fisk var 3 uker siden (ca 1/6 av vannet).
Filtermattene som ligger i det innebygde kammerne i topp ble alle skyllt i vannet jeg skiftet ut. Der er det biokuler nederst, matte som jeg ikke vet hva er da de fulgte med akvariet, nitritt og fosfat.
Etter jeg fikk et flott miljø i dammen har jeg skiftet vann ca hver 3dje uke. Filtermattene blir skyllt samtidig.
Har et Jebo 375 akvarie på ca 150 l. Pumpe og filter fulgte med og er innebygd i toppen.
Siste vannskifte før den kvelden jeg satte inn ny fisk var 3 uker siden (ca 1/6 av vannet).
Filtermattene som ligger i det innebygde kammerne i topp ble alle skyllt i vannet jeg skiftet ut. Der er det biokuler nederst, matte som jeg ikke vet hva er da de fulgte med akvariet, nitritt og fosfat.
Etter jeg fikk et flott miljø i dammen har jeg skiftet vann ca hver 3dje uke. Filtermattene blir skyllt samtidig.
Postet 01.06.09 kl 16:23
Endret: 01.06.09 kl 16:29
Postet 05.06.09 kl 02:19
Nei, filtermattene ble skyllt i det vannet jeg tok ut av akvariet.
Har skiftet vannet ca hver andre/tredje uke hele tiden og synes det virker ok siden miljøet har vært så fint og vannverdiene var så bra etter så lang tid.
Jeg får slå meg til ro med at det kanskje var filterene som bukket under da, men er ikke helt overbevist siden alt døde på så kort tid.
Men tusen takk for innspill.
Har skiftet vannet ca hver andre/tredje uke hele tiden og synes det virker ok siden miljøet har vært så fint og vannverdiene var så bra etter så lang tid.
Jeg får slå meg til ro med at det kanskje var filterene som bukket under da, men er ikke helt overbevist siden alt døde på så kort tid.
Men tusen takk for innspill.
Postet 05.06.09 kl 11:12