Har sykdom i akvariet

Jeg lurer på om jeg har sykdom i akvariet, fordi at en etter en legger fiskene mine seg ned på grusen, blir der noen dage eller noe og dør. HVA SKAL JEG GJØRE??? HJELP!!! En av fiskene mine har også noen hvite prikker på oppsiden av øyet hvis det kan være til noen hjelp...
Hei!

Har du studert alle fiskene dine om de også kanskje kan ha noen prikker?
Det kan hørers ut som du har fått Hvitprikk. Hvitprikk er den vanligste parasitten i akvarier. Når fisken får hvitprikk frå den mange hvite prikker. De hvite prikkene/parasittene setter jeg ofte først på finnene ( sjekk om du kan se noe der). Etter parasitten har kommet på finnene, angriper den andre områder på fisken. Parasittene svekker også fisken, som kan gjøre at fiskene legger seg på bunn som dy skriver.

Dette er den mest vanlige parasitten så den kan lett bahandles. Det ene alterantivet er å prøve varmekur, som er en av de enkleste og billigste måten å bli kvitt parasittene på. Da bytter du ut rundt halvparten av vannet og tilsetter nytt vann slik at tempraturen ligger på rundt 32g, husk også stille varmekolben på 32g. Hold den temparuren i 2-4 døgn, og studer fisken nøye om den kan ha parasitter. Om alt går som det skal skal parasittene være borte etter 2-4 døgn.

Den andre måten å bahandle er med medisin. En medisin som skal funke bare er eSHa Exit.

Men Det er jo ikke sikker det er denne sykdommen, men mye tyder på det. Så sjekk alle fiskene om de kan ha prikker.

Står mye bra i denne artikelen av Frank Angell om sykdom i akvariumet, så vil anbefale å leste gjennom den...
Tusen takk! Har ikke bs eller hva det nå heter på temperaturmåleren, så jeg skrudde den opp noen hakk. Skal mest sannsynlig kjøpe medisinen og se om det hjelper. Takk igjen!
MEN, hvis jeg fjerner fiskene med prikker på seg, vil sykdommen da forsvinne? eller ligger den i vannet?
Jeg mener å huske at den fortsatt vil være i vannet
Hei igjen.

Det nytter ikke å bare fjerne fiskene med prikker. Parasitten lever i 3 stadier. Det 3 og siste stadiet ser vi parasitten på fisken, den andre er at den svømer i vannet og den siste er at den er i grusen.

Etter 48 timer vil parasitten slippe ut nye babyparasitter. Så hvis du bare tar ut fiskene med prikker/parasitter kan det godt være at det er flere parasitter som lever i vannet som etter hvert vil sette seg på de andre fiskene.
Ok, takker for svar og du har vært til stor hjelp! Det er ikke noen som tilfeldigvis vet om en dyrebutikk i dalane området som selger eSha exit?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Jensen
Reklame for plussmedlemskap