Sykdom
Postet 18.06.09 kl 12:05
Ser du nylig har blitt medlem på forumet. Er akvariet ditt nystartet? I såfall er det veldig sansynlig at du har fått en nitriioppblomstring. Mål vannet med en dråpetest (f.eks. JBL sin). Er verdien høyrer enn 0, må du bytte vann.
Løsningen for å fjerne nitritt:
Skift 30-50% vann daglig. Når nitrittverdien er tilbake på 0, kan du redusere vannbyttet til 1 gang i uka. Ikke gi fisken mat på noen dager, så får filteret tid til å bygge opp bakteriekulturen sin igjen.
Løsningen for å fjerne nitritt:
Skift 30-50% vann daglig. Når nitrittverdien er tilbake på 0, kan du redusere vannbyttet til 1 gang i uka. Ikke gi fisken mat på noen dager, så får filteret tid til å bygge opp bakteriekulturen sin igjen.
Postet 18.06.09 kl 12:11
Endret: 18.06.09 kl 12:14
Postet 18.06.09 kl 12:24
Endret: 18.06.09 kl 12:25
Har du mange fisk i akvariet da? Hvis du ikke bytter vann, er det stor mulighet for at flere av fiskene dine dør (kanskje alle), før nitrittsyklusen er over. Nitrittsyklusen tar ca 30 dager, og er en prosess som alle akvarier må gjennom. I denne perioden etableres gode bakterier i filteret ditt, som er med på å holde vannet sunt for fiskene. Les mer om vannverdier og oppstart av akvarier under Artikler/Akvarieskolen her på siden.
Hadde du ikke hatt fisker i akvariet, kunne du latt prosessen gå av seg selv uten å bytte vann, som damen i dyrebutikken foreslo. Men når du har satt inn fisker, bør du ta deg bryet med ekstra vannbytter nå i starten, så ikke fisken lider så altfor mye og dør. Lykke til!
Hadde du ikke hatt fisker i akvariet, kunne du latt prosessen gå av seg selv uten å bytte vann, som damen i dyrebutikken foreslo. Men når du har satt inn fisker, bør du ta deg bryet med ekstra vannbytter nå i starten, så ikke fisken lider så altfor mye og dør. Lykke til!
Postet 18.06.09 kl 12:50
Tusen takk , Leona
Jeg har byttet vann hver eneste dag på de siste tre dager , så det ser som ut at de fisker mine ganske fresk igjen, de begynner og spiser og leker igjen , ment det var uhyggelig at jeg mistet 2 Demasoni og 1 Heroes sevenrus .
Nitritt synker ned fra orange til nesten gull , er det trenge noe mer bytter vann hverdag eller bare en gang i måned ?
Jeg har byttet vann hver eneste dag på de siste tre dager , så det ser som ut at de fisker mine ganske fresk igjen, de begynner og spiser og leker igjen , ment det var uhyggelig at jeg mistet 2 Demasoni og 1 Heroes sevenrus .
Nitritt synker ned fra orange til nesten gull , er det trenge noe mer bytter vann hverdag eller bare en gang i måned ?
Postet 20.06.09 kl 15:02
Endret: 20.06.09 kl 15:04
Postet 20.06.09 kl 16:08