Ny scalare

Igår den 17. var jeg på dyrebutikken for å kjøpe nye fisker. Det endte opp med noen flere platy, og TRE scalare, har selskapskar.
Jeg fann de tre fineste scalarene jeg kunne se, men den ene låg litt i bak kant i forhold til dem andre.

jeg for ganske så fort hjem, satte posen i vanne, lot det stå i 30 min, så tilsatte jeg lit vann i posen, ventet 5 min tilsatte lit til osv osv.
Jeg gjor som jeg fekk beskjed om.

Den som låg i bak kant gjor det hjemme med meg og, med engang, jeg matet alle, de spiste. Etter lit såg jeg den låg på bunnen, jeg forstod ingenting. Så begynte den å svømme på siden, opp og ned, så bare datt den rett ned frå overflaten. den landa som det flaug lit sand rundt den, så låg den der på sida ei stund, så begynte den med rykninga, så for den opp og ned fra overflata. Den la seg på en plante ved overflata, så datt den ned, jeg tok fingeren min bort til den, den reagerte ikke i det hele tatt. Den dreiv å svømte rund på skeiva, sakte tempo, så raskt tempo, sånn holdt den på lenge.
Til slutt datt den ned, låg der ei stund, begynte å sprette opp å ned lit.
Så bare stoppet det helt, den låg der lenge, kansje 20-30 min, men så ble det helt stille, hadde ikke hatt den i mange timene...

Jeg har sjekket vatnet, alt er perfekt, bare bitte litt for høg ph.
Men vist det er årsaken(tviler på det er det) så er det rart det var den eneste som reagerte på det... De to andre scalarene har det fint, og det har alle de andre og.

Snakket med dyrebutikken idag, de mente de ikke hadde sykdom i vannet, og at jeg skulle kome med fisken og vann prøve.
Bør jeg kreve en ny fisk? hva vist de nekter?
Ja du bør kreve ny fisk(det hadde ihvertfall jeg gjordt).
Men et annet råd kan jeg gi, ikke kjøp fisker som er slik i butikken, tenker da på det du skrev at den var/lå litt i bakkant i forhold til de andre.
Scalarer er en stimfisk(ihvertfall fram til de blir voksene og finner seg en partner)og da bør man kjøpe scalarer som søker trygghet i stimen og ikke trekker for seg selv i butikken.
Ment som et venlig råd dette.
Har selv endel scalarer sammen mine diskuser, store scalarer er utrolig majestetiske fisker, de er rå fine.

Lykke til med samtalen med butikken.
Takk=)
tusen takk:P
jeg tenkte det med engang jeg kom hjem at jeg kansje ikke burde tatt den, men kunne ikke vite den va "døende" heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap