Diagnose døende ancistrus

Vedlegger bilde av tilsynelatende døende ancistrus med store skader på finner og misfarget område på mellom ryggfinne og øye. Hva slags sykdom kan dette dreie seg om? Denne ancistrus-hannen går sammen med tre-fire andre ancistrus i et tett beplantet 240-liters akvarium. Har ellers Heterandria formosa og poecilia caucana i karet.
for meg ser det ut som den sliter noe veldig med finneråte??
Pga finnene vil jeg si kraftig finneråte. De er jo nærmest borte.
Fare for spredning?
All annen fisk i karet ser frisk ut. Bør jeg avlive den syke fisken umiddelbart? Er det fare for spredning? Hva er årsaken til finneråte?
Kannibalisme?
Kan det være snakk om sugemerker fra artfrender? Mine ancistrus er åtseletere. Mer enn en gang har jeg sett de spise på død yngel. Et fra før døende eksemplar av ancistrus (den reagerer knapt på berøring) kan vel tas for åtsel av artsfrender?
Merk
at jeg oppdaget fisken jeg her omtaler ca. klokken 20.00. mandag 22. juni. (Akvariet er tett beplantet)
Finneråte
Etter å ha lest Frank Angells utmerkede artikkel om sykdom vet jeg nå at

"Finneråte forårsakes av ulike bakterier, oftest bakterier i familien Aeromonas. Gjenkjennes ved at finnene faller fra hverandre, og "forsvinner". Gråaktig belegg over finnere er også vanlig. Finneråte smitter kraftig gjennom vannet."

Jeg tror den aktuelle fisken har vært syk i lengre tid, blitt svekket såpass at dens artsfrender har forsøkt å spise av den syke. Den syke fisken er nå avlivet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap