En trist dag.

En av mine dalmatiner-mollyer var død da jeg kom hjem. Den har vært litt treg de siste dagene, men har svømt omkring sammen med den andre.

Jeg er helt ny, så dette er første møte med sykdom. Hadde håpet det hadde tatt litt lengre tid enn 2 uker..............

Ved nærmere ettersyn ser det ut til at fisken var anngrepet av oodinium. Den hadde noe gult/gyllent på ene siden, rett bak gjellene. Ene ancistrusen var også blitt litt blek med noen hvite prikker.

Har nå hatt i annbefalt dose med Tetra Contralck. (100ml for 200l). Er det noe mer som kan gjøres, eller er det bare å vente nå?

Stakkars fiskene mine

Hva er det som forårsaker hvitprikk og oodinium? Er det noe som kan gjøres for å forebygge det?

Er klar over karantenetank, men har ikke utstyr til det enda.

-Tim
Viss karret kun har vært i drift i 2 uker og du har satt inn fisk, ja da er dette helt vanlig-synd men sant.
Hei Tim!

alltid trist når fisk dør, det tror jeg alle kan være enig om.

Les akvarieskolen om oppstart. Der får du svar på mye. Det blir antakelig mye vannbytting på deg en stund framover ; )

Lykke til med en fantastisk hobby!
Vel .. Dalmatiner mollyene er svarte og hvite. Da er det det er jo nesten umulig å se om de får hvitprikk på kroppen. Jeg har hatt de selv og de døde (etter 4 uker eller noe sånn) Hannen overlevde når hunnene døde, men så døde han og. Ville ikke anbefalt disse fiskene til andre .. Bedre med svarte mollyer da
Ken Myrseth
Viss karret kun har vært i drift i 2 uker og du har satt inn fisk, ja da er dette helt vanlig-synd men sant.

Er det sammenheng mellom parasittsykdom og nytt kar? Trodde det bare gjaldt vannkvalitet.

Vannverdiene er helt fine. Det var litt nitritt et par dager (ca 0.8), men helt borte nå (under 0.3)

-Tim
Molly&Guppy
Vel .. Dalmatiner mollyene er svarte og hvite. Da er det det er jo nesten umulig å se om de får hvitprikk på kroppen. Jeg har hatt de selv og de døde (etter 4 uker eller noe sånn) Hannen overlevde når hunnene døde, men så døde han og. Ville ikke anbefalt disse fiskene til andre .. Bedre med svarte mollyer da

Ja, slik sett er sort Molly enklere. Var ikke planlagt å kjøpe større tank med en gang da jeg kjøpte de. Ville valgt annerledes nå.

-Tim
Tim
[QUOTE=Ken Myrseth]Viss karret kun har vært i drift i 2 uker og du har satt inn fisk, ja da er dette helt vanlig-synd men sant.

Er det sammenheng mellom parasittsykdom og nytt kar? Trodde det bare gjaldt vannkvalitet.

Vannverdiene er helt fine. Det var litt nitritt et par dager (ca 0.8), men helt borte nå (under 0.3)

-Tim

det har med syklusen i et nystarta kar å gjøre. etter 14 dager er mer eller mindre nitritten på toppen. derfor bør man vente ca 35 dager før man setter i fisk. Det skal være null nitritt i kar og heller ikke mindre en 0.3 men totalt 0. jeg vil nok tro at fiskene dine døde av nitritt
Når det er nitritt i vannet får fiskene lettere sykdommer pga dem er svekket pga forgiftningen.
Du burde bytte vann hver dag fremover til nitriten er helt borte...bytt gjerne 50% eller mer, men pass på temperaturen på vannet du fyller på igjen
Inaktiv bruker
Jeg hadde også nitritt i et nyoppstartet akvarie nå, jeg var ikke flink nok til sjekke vannverdiene jevnlig, og så oppdaget jeg at den ene fisken oppi der hadde fått hvitprikk og pop eye. Jeg byttet 50% av vannet i 3 dager(nitrittnivået var skyhøyt!), fjerde dagen byttet jeg 20%, nå har jeg fått nitritten under kontroll. I tillegg kjørte jeg varmebehandling for å bli kvitt hvitprikken, leste at det skal fungere bra. Det gjorde det, den er nesten helt borte nå, og pop eye er også på vei tilbake. Fordelen med varmebehandling er at man slipper å medisinere og stresse fisken enda mer, men man må ha en nøyaktig temperaturmåler, så du vet at det er 32 grader i vannet. Jeg vet ikke hvor lenge man skal kjøre varmebehandling, men tipper det er til symptomene er borte. Det var to fisker i det karet, begge har greid seg, og det var bare den ene som var syk. Helt utrolig med tanke på at nitritten var på hele 1,6! Mulig høyere også!
Kaiamor
[QUOTE=Tim][QUOTE=Ken Myrseth]Viss karret kun har vært i drift i 2 uker og du har satt inn fisk, ja da er dette helt vanlig-synd men sant.

-Tim

det har med syklusen i et nystarta kar å gjøre. etter 14 dager er mer eller mindre nitritten på toppen. derfor bør man vente ca 35 dager før man setter i fisk. Det skal være null nitritt i kar og heller ikke mindre en 0.3 men totalt 0. jeg vil nok tro at fiskene dine døde av nitritt

Hvordan får jeg testet dette? Dråpetesten jeg har har mindre enn 0.3 som laveste verdi. Stripstest ga ingen utslag i det hele. Puten for nitritt er helt hvit.

Er det andre dråpetester som måler enda lavere konsentrasjoner? Jeg har Tetra sin versjon. Venter på et komplett testsett fra JBL.

Det var forresten bare en fisk som døde. Jeg har medisinert karet, og de andre ser fine og pigge ut.

-Tim
majan
Jeg hadde også nitritt i et nyoppstartet akvarie nå, jeg var ikke flink nok til sjekke vannverdiene jevnlig, og så oppdaget jeg at den ene fisken oppi der hadde fått hvitprikk og pop eye. Jeg byttet 50% av vannet i 3 dager(nitrittnivået var skyhøyt!), fjerde dagen byttet jeg 20%, nå har jeg fått nitritten under kontroll. I tillegg kjørte jeg varmebehandling for å bli kvitt hvitprikken, leste at det skal fungere bra. Det gjorde det, den er nesten helt borte nå, og pop eye er også på vei tilbake. Fordelen med varmebehandling er at man slipper å medisinere og stresse fisken enda mer, men man må ha en nøyaktig temperaturmåler, så du vet at det er 32 grader i vannet. Jeg vet ikke hvor lenge man skal kjøre varmebehandling, men tipper det er til symptomene er borte. Det var to fisker i det karet, begge har greid seg, og det var bare den ene som var syk. Helt utrolig med tanke på at nitritten var på hele 1,6! Mulig høyere også!

Jeg vurderte varmekur, men fikk beskjed i butikken at Mollyen ikke tåler over 30 grader.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap