Hjelp! finneråte som nekter å forsvinne.

Har prøvd alt. Vannbytter, salting og medisinering (General tonic).
Men ingen av tingene ser ut til å noen effekt. Angriper bare ciklidene og corydorasene. Hva skal jeg gjøre?
Inaktiv bruker
Ville prøvd Esha 2000, som er en av de mest effektive medisiner mot finneråte. Ikke tar den kverken på filterbakteriene heller. Om GH er under 4, skal anbefalt dose dobles. Har du ikke denne medisinen liggende, så sender Tropefisk raskt
Vi trenger å vite :

Hvor stort kar
Vannbytterutiner
hvor mange og hvilke fisk
Hvor lenge har det pågått
Prøv noe annet. Den greia kalt "General Tonic" fra Tetra virker ikke mot noe som helst, er mitt inntrykk. Jeg ville anbefalt deg Esha 2000. Den er snill med filterbakteriene.
Hjelper ikke den heller, er du nødt til å bruke noe annet og langt sterkere. Ulempen med de fleste antibakterielle, andre medisiner er dessverre at de ikke bare tar kål på bakteriene som forårsaker finneråte, de tar gjerne knekken på filterbakterier i samme slengen. Da får du naturligvis et seriøst nitritt-forgiftningsproblem etter kuren.

Hva er dine rutiner for fôring og vannbytter vanligvis?
Hvor stort er akvariet ditt, og hva slags filter (merke/modell) har du i det?
Akvariumet er ca 500 liter
Kjører med utvendig Jebo 809b, innvendig fluval + sirkulasjonspumpe.
Har også UV- filter.
Stengte av den utvendige pumpekretsen under medisinering for å spare filterbakterier.
Bytter 20-30% vann ca en gang i uka.
Mater 2 ganger om dagen med mange forskjellige typer for.
Har Zebra ciklider, corydoras ornatus, tigerbotia, praktbotia og et par øreåler.
Bare de to førstnevnte er synlig angrepet og da spesielt corydorasene. Nesten Ingen misfarging av finnene heller, ser ut som de bare "smuldrer" bort.
Smitten ble introdusert av en zebra ciklide jeg kjøpte som døde kort tid etter.
Ca 2 uker siden jeg så første tegn på finneråte. Har forresten også en god del algespisere og l-maller. Disse er helt uberørt.
Hvorfor er det nesten ingen som fører esha sine produkter? Mens alle har Tetra sine? Måtte bestille fra Tropefisk i Fredrikstad.
Ser værken bedring eller forværring av finneråten. Lurer på om angrepet er stoppet og at det bare tar tid før finnene vokser ut igjen. Esha 2000 kommer forhåpentligvis på mandag. Har byttet rundt 50 % vann hver dag for å bli kvitt resten av medisinen (general tonic). Er dette tilstrekkelig? eller må det filtreres gjennom aktiv kull?
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap