Heisann. Har et 120-liters akvarium som det nå går 1 gullgurami, 10 rødmunnstetra, 2 voksne guppy og 9 yngel i. I tillegg er det 2 kuhlii-åler der, men skal prøve å få de omplassert.
Saken er; for ca. 6 uker siden hadde jeg syk fisk. En guppy hadde fått finneråte, og det var antakeligvis også hvitprikk i karet, da noen guppy og tetra hadde noen små, hvite prikker.
Det var også en tetra med ugjenkjennelig sykdom, kanskje var det innvollsorm. Tynn var den, og slapp. Vurderte å avlive den, men ga medisinene en sjangse først.
Behandlet da med Esha 2000 og Esha Exit.
Prikkene forsvant, men guppyen med finneråte ble bare verre. Den er nå avlivet. Tetraen med muligens orm døde noen dager etter kuren.
Da hadde jeg bare frisk fisk. Men nå har det kommet et nytt utbrudd! Grunnen er kanskje at jeg ommøblerte akvariet for en uke siden..
Det virker som en slags øyesykdom;
En rødmunn har en slags hvit klump (2mm) over det ene øyet, samme med et guppyyngel (på 2,5 mnd). Øynene med det hvite han virke litt oppsvulmede. Begge er friske og i god form ellers. Ingen andre sypmtomer.
Også en hannguppy har dette, men den har det på øyet. Den har også en hvit, ganske stor dott (2-3mm) på hver av brystfinnene. Den har også en tynn, grå strek over ryggen. (2mm) Denne fisken har i tillegg blitt bitt på i halen av en annen guppy, men det holder på å gro, ser det ut til.
Har hatt disse fiskene i snart et halvt år, og er bekymret for dem! Skummel sykdom dette..
Har både esha exit og esha 2000 til rådighet.
Kan legge til at to ancistrus som var i dette karet døde for et par uker siden med en ukes mellomrom, helt uten symptomer. De bare stivnet. Hadde hatt de i nesten 5 mnd.
Vannverdiene er ok, har sjekket. Null nitritt. Bytter 30 % vann i uken. Har et fluval 3 filter som fungerer helt greit.
For et rot.. håper dere vet hva dette kan være