Hjelp! snegler i akvariummet

Hei.
Var på ferie en ca en uke for en stund siden. når jeg kom tilbake hadde sneglene overtatt.. det var fullt av små snegler, lingner på prikker, ikke de store. de i butikken så jeg bare skulle skvise dem, så jeg gjorde det, men nå har de bosatt seg i sprekkene på rota, på blader, og filter, rett og slett overalt. hva burde jeg gjøre?
Praktbotia er glad i snegler, men det er en stimfisk som blir rimelig stor.
Hva med et par jegersnegler?

-Tim
eller ei kloreke ?? Spørs litt på hva du har av fisk

Per
Har neontetra, platy, ancistrus, pleco og guppi i karet som er en 54 liter om det skulle gi mer info..
Finnes muligheter for at noen av de små fiskene kan bli spist

Mvh Per
faktisk har en del neontetra død i det siste..
alle er så mye spist på at det er vanskelig å se hvilken fisk det er...
noen har til og med ligget bak filteret!
Rota kan du ta ut og skylle i varmt vann. Da dør sneglene.

Filteret kan du også gjøre rent med en helt ny, ren svamp eller filtervatt.

Filtervatt kan du også bruke til å samle opp og fjerne snegler som sitter på glasset.

Bytt endel vann og ta hyppige vannbytter framover så begrenser du algevekst som er mat for snegler.

Vet ikke hvor mange fisker du har i karet. Men har du mange, er det viktig at du bytter vann regelmessig. Det kan også hende filteret ditt er for lite til belastningen.

Lykke til!

tusen takk nå fikk jeg en god oversikt!
har ikke mange fisker oppi.
men har fått litt trådalger. hvilken fisk kan jeg ha som spiser dette?
Du kan ha SAE hvis de er små

-Lip
Kongo dverg munnruger er også en dyktig snegle elsker og renser karret på et døyn, men vet ikke om denne passer inn i ditt karr. Jeg har en som jeg flytter inn i karr om sneglene tar overtak. Er meget fornøyd med jobben hun gjør. (Dette er en liten ciklide)
Anbefaler jegersnegler - kjøp et par stykker. De er billige og vil saaaaakte men sikkert ta en etter en og hindre de andre i å ta over heeeelt igjen. Pass på å ikke mate mye. Mindre enn man tror. snegler som de du snakker om trives jo når de har hauger med næring å knaske i seg. Det vil alltid være bittelitt Algerie og snegler dog.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap