Guramien min sprekker snart...

her er to bilder av min gurami. Den er ca 12 cm stor og vannverdier er helt fine. Ho går i et 180 liters kar. Jeg har hele tiden lagt merke til at ho har vært tykkere en de andre. Har en hoe til og en hanne. En dag observerte jeg at hannen febrilsk prøvde å lage skumrede men strømmen er sansynligvis for sterk. Kanksje bør jeg legge inn en sånn kopp i et hjørne for da blir det jo lettere å gjøre det. Så en dag observerte jeg at avføringen hennes var bare en lang tynn hvit tråd. Ho er helt frisk for ho har ikke utestående skjell og ho spiser og svømmer rundt omkring som vanlig. Det er flere dager siden jeg tok dette bildet og ingenting er forandret. Har en følelse av at ho er forstoppet.? De får jo veldig variert kost oppi dette karet så jeg er litt i tvil hva jeg skal gjøre. Det er jo liksom ikke å hive i ho en skje med duphalac heller....Er det noen som har et godt råd eller som har opplevd det samme. Hva gjør jeg? Takker for alle gode råd. )
Ingen som har noen gode råd??
Hvor lenge har fisken vært slik? Du skriver at du tror det er forstoppelse, men samtidig skriver du at du "hele tiden" har lagt merke til at hun er tykkere enn de andre. Og fisk svømmer jo ikke rundt med en evigvarende forstoppelse hele livet heller Når fisk har kraftig forstoppelse, stopper de som oftest å spise til saken er ute av verden.

Siden hun har så god matlyst og virker så kvikk, så lurer jeg egentlig på om det er en langsomtvoksende svulst hun har. Da kan fiskene oppføre seg normalt og spise helt til det siste nesten.
Kikket på bildet av henne, og unntatt magen så hun jo ut til å være kvikk og rask.

Hvis det kommer til det at du må avlive henne, vurdèr da om du greier å dissekere henne og sjekke hva det er i innvollene som gir den kraftige hevelsen.
Jeg gjorde det med en kampfisk en gang. Litt ekkelt, men jeg er glad jeg gjorde det. Jeg fikk bekreftet at det var en enorm svulst i buken hans, en hvitaktig, hard blomkål-aktig klump lå inni bukhulen. Den var stor! Det tok mange måneder for den å bli så stor at jeg til slutt valgte avlivning. Han spiste nesten hele tiden, helt frem til siste uka. Da ville han ikke ha mat mer plutselig. Da skjønte jeg at det var nok og at han hadde begynt å lide, siden det matvraket ikke ville spise lenger.
Det er godt å få svar, synes jeg. Derfor gjorde jeg det.

Her er tråden jeg laget for å spørre om tykkelsen hans.
Og her er et bilde av hvordan han så ut med svulsten i magen på slutten.
Beklager å måtte si det, men for å være ærlig synes jeg det ser ut til å være ganske likt og sitter på omtrent samme sted på din gurami...

[External Image]
Ja ho har hele tiden vært litt mer fyldig enn den andre hoa men ikke så mye at jeg har tenkt at det kunne være noe galt. Har tenkt at det kanskje er rogn ho bærer på men det ble jo aldri noe action. Men dette er ikke normalt. Finns det noe man kan gi hvis det er forstoppelse? Eller må det bare gå av seg selv. Satte inn en kopp i karet i tilfelle slabedasken kommer på at ho kanskje har rogn og er parringsklar. Han har vært oppi og blåst noen bobbler og hun henger under nesten hele tiden men ingenting ser ut til å skje. Så jeg får se det an noen dager. Hvis hun slutter å spise og blir slapp så får gubben avlive og jeg obdusere....
Jeg har opplevet akkurat det samme med mine guramier.
for en stund siden kjøpte jeg 2 rubinguramier,etter ganske lang tid begyndte den ene og bli veldig tykk(så ut som bildet dit),den ble rund som en kule på slutten,jeg måtte avlive den,den stod bare i overflaten...
etter ca 1 mdr begyndte den annen gurami og bli tykk,den døde før jeg rakk å avlive den.
etter en stund kjøpte jeg 2 dvergguramier,og nå står dama i overflaten rund som en kule.
Jeg har et 190 liters,de er sammen med andre fisk,men det er bare guramier som blir rammet her hos meg.
jeg synes dette er rart.
tester vannet ofte,og bytter vann 1 gang i uka.....
dette er nok mine siste guramier,da jeg ikke tør kjøpe flere.....
Jeg har hatt disse tre guramiene helt siden jeg begynte med akvarier så jeg er så veldig glad i de også. Har aldri vært syke noen gang. Men jeg har observert over en laaang periode at den ene langsomt har begynt å "legge på" seg. La oppi en kopp for å se om hannen ville bygge skumrede oppi der og ho ligger under og titter opp i den, men ellers virker ho frisk og rask i dag også. Men hvis det hadde vært rogn så ville vel de ikke hopet seg slik opp som dette her. De kvitter seg vel med den likevel hvis det ikke blir noen befruktning? Jeg klarer ikke å ta livet av henne så lenge ho virker frisk og rask. Jeg tror det er en svulst som har vokst seg så stor at ho blir obstipert og ikke får ut avføringen. uuuhuu snufs...Jeg får observere henne næye fremover. Vil gjerne ha flere synspunkter og gode råd....)
jeg hadde mine rubinguramier et års tid,før den første begyndte å få større og større mage.....og de spiste og svømte rundt ganske lenge før de ble rigtig syke sluttet å spise,og stod i ro oppe ved pumpen.

jeg lurte på om du har dekkglass?
jeg har ikke dekkglass,kanskje det er grunnen til at mine ikke kan leve lenge hos meg.(siden guramier er labyrint fisk).
kanskje noen andre har vet mere om dette????

Jeg har heller ikke dekksglass men heldekkende armatur så jeg tror ikke det er det som er årsaken nei. Jeg har hatt mine guramier i snart 4 år tenker jeg. De har gått i samme karet hele tiden. Dette er et mysterium.
Nå er det gjort vi måtte bare ta livet av henne for rumpa holdt på å sprekke opp. Jeg er helt lam og knust for jeg mått skjære av ho hodet selv for mannen min hadde ikke fått det til med de klomsete store fingrene sine og jeg ville at det skulle gjøres fort og rent. Jeg åpna ho og det var som å ta lufta ut av en ballong. Kom bare blodvann ut og alle indre organer så ut til å være i orden. Ingen tegn til svulst eller noe annet galt. Hva i all verden var dette for noe?? Jeg vet ikke om jeg gjorde rett eller galt men jeg ba henne om unnskyldning etterpå likevel. huff dette var vondt, snufs, hadde vært godt med en klem nå...
Hva bør jeg gjøre med karet nå? Medisinere det eller bare ta vannbytte. Vet jo ikke om dette kan være noe smittsomt. Kan noen gi meg et råd om hva jeg bør gjøre for sikkerhets skyld. Hjernen min har en liten kortslutning akkurat nå....(
Mulig en oppblåst svømmeblære? Slikt kan hende, og jeg vil annta at labyrinter er ekstra utsatt siden de henter luft fra overflaten.

-Tim
Tim
Mulig en oppblåst svømmeblære? Slikt kan hende, og jeg vil annta at labyrinter er ekstra utsatt siden de henter luft fra overflaten. -Tim

Men ville ho dødd av det tilslutt eller ville det ordnet seg igjen da? Ville ho ikke da hatt problemer med å komme seg ned på bunnen ? Det hadde ho ikke ...
Jeg ville ikke tydd til medisiner enda. Som du sier har hun vært slik veldig lenge, og ingen andre er rammet til tross for det. Det kan ikke være noe smittsomt, etter min mening.
Du skriver at det var som å ta lufta ut av en ballong, og blodvann rant ut. Jeg synes det høres ut som en indre infeksjon eller indre, svak blødning, av blod som sakte men sikkert har lekket ut i bukhulen hennes. Rødt blodvann høres ut som en infeksjon forårsaket av bakterier.
Det var jo denne guramien som hadde en tur oppi blomsterpotta mi med en stor aloe vera plante oppi. Den fikk et lite stikksår på siden av magen som vistes litt enda som en liten svart flekk. Mulig at det er dette såret som har gjort til hele elendigheta. Den har jo forverret seg mye etter det fluktforsøket selv om den var god og rund før det også. Men jeg kikket på fiskekjøttet på innsiden der den hadde blitt stukket men det vistes ingen ting der...Så jeg får bare følge med og se om det er flere som legger på seg...
Ah. Fikk ikke med meg hvor lenge det varer.

Ett sår etter en tur i en blomsterpotte er nok forklaringen. Enig med Mona at da er bakteriell infeksjon sannsynlig.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap