Cicliden min har mistet et øye etter infeksjon. hva nå?

Ene thomasi cicliden min har hatt infeksjon i ene øyet som jeg ikke har klart å få bukt med. Den har levd i sjul noen dager og når den kom frem i dag er øyet borte og et hvitaktig sår er der øye skulle vært. Går ut i fra at dette er ubehagelig. Må jeg bare avlive den med en gang? Hvordan gjør jeg det evt. på beste måten?
Spiser fisken når du fôrer?
Hvis den spiser nå som den er dukket opp igjen, ville jeg avventet litt med den avlivingen. En fisk (akkurat som de fleste andre dyr i fangenskap) kan fint leve med bare ett øye.
Så hvis fisken spiser nå, tyder det på at den ikke har smerter. Da er det sjanser for at øyet gror fint nå. Pass bare på at det ikke blir et rødt og infisert sår som sprer seg.

Men dersom fisken ikke vil ha mat i løpet av et par dager nå, så kanskje du bør vurdere avliving igjen. Da tyder det på at den lider.

Hvis det kommer til avlivning, og du lurer på hvordan, så finnes det mange gamle tråder på AF om temaet, som denne tråden f.eks. Og mange har en mening Det som er viktigst, er uansett at fisken ikke skal lide. Den skal dø øyeblikkelig, og ikke lide på noen måte.
Jepp, den spiser ved mating. Ser ut som den trives besti dempet belysning, så jeg passer på å mate da. Jeg avventer litt og ser. Vil ikke plage fisken, men hvis det kan gå seg til så håper jeg å slippe avliving.
Takk for svar, Mona.
Vil bare minne om at det kan være lurt å skifte ut en del av vannet i noen dager. Da vil forebygge mot infeksjoner og sår gror fortere.

Selv har jeg en ciklide som er blind på et øye og han fungerer fint. Blir den en taper i matfatet så får den ekstra mat ved hjelp av håndfòring. Han har blitt ganske tam etter hvert så det går greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap