Jeg har vært litt uheldig med det ene akvariet mitt.
Jeg har akkurat gitt bort en stoor gibbiceps (27cm) som gikk sammen med discusene mine i 250literen. Den ble erstattet av en liten ancistrus sp (5-6cm). Etter fiskebyttet tenkte jeg meg ikke om og opprettholdt samme mengde for som tidligere.
Dette resulterte i akutt nitrittstigning. Det oppdaget jeg i gårmorges, fordi fiskene pustet veldig fort og hadde blitt mørkere i fargen. En av fiskene (en torpedo algeeter, ligner på sae) hadde blitt mye gulere enn vanlig på oversiden av kroppen, og så ut som han hadde drukket for mye vann. Jeg byttet ca 90 liter vann med en gang, og dro på jobb. Da jeg kom hjem så fiskene ut til å ha det mye bedre, så jeg slo meg til ro med det.
Men, på morgenen i dag hadde torpedo-algeeteren blitt skikkelig oppblåst og skjellene langs hele buken struttet. Den puster fort og er ikke interessert i mat. Nå har jeg flyttet den til eget karantenekar (en 19liter uten innredning, med varmekolbe og luftpumpe). Jeg har fylt opp med vann fra 250literen.
Kan denne fisken reddes? Er det bukvannsott (kan den sykdommen "komme over natta"?), eller er det en annen sykdom med lignende symptomer? Jeg har ESHA2000, og tenkte å sette igang med medisinering med den. Bør jeg medisinere hovedkaret også? De andre fiskene ser friske ut.