Hvitprikk

Jeg blir sint, fiskene har begynt å få hvitprikk igjen. Ingen nye fisk eller noe å enda er de begynt å bli syk igjen.Gav dem medisin i går og i dag. så er bare i morgen igjen. Rakk ikke bytte vann eller noe, men håper det går bra at æ gir dem 2 ganger medisin uten slamsuging vannbytte.

Hvor snart er det snareste jeg kan ha i nye fisk uten problem når kur 2 er over i morgen?

Hvor lenge bør jeg vente før jeg nå slamsuger for å få ut medisinen?

Hvor mye bør jeg bytte for å få ut medisinen, jeg har et 167 liter akvarium?

Håper noen vet hvordan jeg nå bør gjøre dette og kan hjelpe meg?
Er så kjipt fiskene blir syke innen 1-1,5 uker etter endt medisin kur.
Er dette vanlig og hvor mange ganger må dem bli syke før sykdomen er tatt knekken på?
Jeg må vel ikke koke grusen for å få bort sykdommer og pynt osv?

Jeg bruker: Esha exit mot hviteprikk syken

Skriv gjerne svaret i min tråd der jeg samler alt jeg lurer på: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=41527&message_id=353985#353985
Ingen som vet på det over/ under?

I går kveld/ natt, så jeg ingen hvite prikker på noen av fiskene. Jiipppiiiii

Går det bra om jeg bytter ca halvparten av akvarium vannet nå i dag, siden det har vært varme kur, 2 medisin kurer uten vann bytte?

Venter svar på det over også om noen vet svaret og kan være snill å hjelpe?

Takk!
Jeg har, bank i bordet, ikke ennå opplevd noen form for sykdom i mine akvarier. Har derfor egentlig ingen erfaring å dele med deg. Jeg har medisiner og kullfilter liggende, men har altså vært så heldig at jeg aldri har hatt bruk for dette - ennå.
Men siden ingen har svart deg så våger jeg meg frempå likevel - uten erfaring og kunnskap om dette. Kun ting jeg mener å ha lest....

Jeg ville ventet lenge med å sette inn nye fisker! Det er ikke en sjangse jeg ville tatt ikke. Hvor lenge? - Nå vet jeg ikke hvor lang livssyklus parasitten har fra den er ett nylagt egg til den er stor nok til å feste seg på fisken. Men det er snakk om noen dager vil jeg tippe.
Fjerning av medisinen fra karet etter endt behandling skal vel skje ved hjelp av kullfilter? Kullfilteret skal være i filterpumpa di i opptil 72 timer.
Å ikke få tatt knekken på problemet etter en kur mener jeg å ha lest flere opplever. Antagelig fordi denne parasitten har tre stadier i sin livssyklus - og medisinene ikke klarer ta knekken på disse i alle dennes tre stadier; 1.eggene som ligger nede i grusen. 2. er klekket og svømmer rundt og leter etter vert. 3. fester seg på fisken/fiskene og etter en tid dør men da har sluppet løs en hel arme med nye egg. Tror det er i stadiet 2 at medisinene virker.

Å gjøre rent/koke grus og pyntegjenstander vil jeg ikke tro er ønskelig. Fiskene er vel nok svekket etter et slikt parasittangrep og bør vel neppe oppleve å bli stresset og skremt av at man i tillegg skal tømme akvariet - noe man jo må for å få kokt grusen. En varmebehandling eller medisinkur skal ha gjort jobben for deg.

Jeg understreker igjen, har ingen egenerfaring på området, kun skrevet ned ting jeg har lest om emnet!

mvh
Eg hadde problemer med å bli kvitt hvotprikk i et av akvariene mine for en stund siden. Medisinerte med esha eg og, etter en periode med medisin gik ikke prikkene bort. Eg fant ut at det var en av fiskene mine som stresser de andre, vist eg ikke tar heilt feil blir fiskene mer sårbare for sykdomer når de er stresset. Fjernet denne fisken fra akvariet og fiskene har ikke vært syke siden, prikkene forsvant etter et par dager.
Vet ikke hvilke fisker du har eller om det er noen som stresser de andre, men det kan være verdt å studere fiskene litt å se om det er noen som blir jaget av andre.
Håper du blir kvitt prikkene for godt
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap