Prikkesyken - åpen for gode råd

Har lagt dette in i feil forum i første forsøk....prøver igjen her!!

Ja, etter ca 15 -20 års pause har vi her i huset begynnt igjen med akvarium...dette er framdeles like morro som det var i gamle dager.

Vi startet akvariet (220L) 01.08 09. I det to påfølgende dagene plantet vi.
04.08.09 fikk vi en kampfisk i asyl som blei satt i karet (helt klar over at det var litt tidligt). Dette funket veldig fint.
10.august kjøpte vi 10 fisk (4 Tigermaller, 11 neontetra, 1 Ancistrus, 3 Platy).
13.august fikk vi et par fisker til (1 Tigermalle, 2 Ancistrus, 1 platy, 3 Reker)
(En av tigermallene vi hadde fra før så ut til å være blind på et øye)
15. hadde vi førte mindre vannbytte.
OG SÅ KOM SJOKKET
16 opdaget vi for første gang prikker på kampfisken. Identifiserte dette raskt som prikksyke og begynnte med behandling dagen etter (Prodac ichthyomedik hvite prikker). Tempen i karet blei økt til 29,5 grader. Bruksanvisning blir fulgt.
I dag morges fant vi en malle dø. Nå på kvelden ser det ut til at en malle til holder på å stryke med. Platyene har det heller ikke så bra. De holdes seg veldig i ro rett bak filteren.
Det vi prøver akkurat nå det er å tilføre mer luft i karet. Det ser ut til å hjelpe litt på Platyen i alle fall.
Ja det har forandret seg en hel del med akvarier siden 80 tallet :o
Hva skal vi gjøre videre..? Det ser ut til at det er litt for varmt for none av fiskene nå så vi tenkte å skru ned på varmen igjen. Er det en god idee??
Det har forandret seg en hel del i akvarie verden siden 80tallet!!
Du har vel hørt om nitritt? Grunnen til at fiskene dine nå sliter alvorlig, er at de forgiftes ihjel. Det å leve i giftig vann er uhyre stressende for fiskene, og de blir derfor syke. Hvitprikk er helt vanlig å få i slike nybegynner-akvarier.

Akkurat nå skulle du egentlig prioritere vannbytter, for å tynne ut nitritt-giften. Men så har du sykdom i tillegg, så da blir spørsmålet egentlig hva som vil ta livet av dem først; giften eller sykdommen.

Nitrittsyklusen begynner med en gang karet settes i drift, men det tar ca 14 dager etter oppstart av akvariet før man måler nitritt-utslag. Før det er det ammoniakk som dannes.
Nitrittsyklusen tar ca 35 dager. LES DEN tråden jeg linker til nederst, se særlig innlegg nr 7.
Siden du har hatt fisk i med en gang, så har fiskene dine vært gjennom begge faser og det tar enda noen uker før filterbakteriene vil være i stand til å rense vannet biologisk.
Bytt vann! Jeg er klar over at du har fått hvitprikk på fiskene og derfor har hatt medisin i vannet, men de kommer aldri til å bli friske om de skal svømme i giftig vann samtidig. Nitritt og filterbakterier
Har akkurat testet nitrit og det er under 0,2 i verdien!!
Det tror jeg ikke på. Her er testen feil. Det er ikke snakk om at vannet i karet er fritt for nitritt med det tempoet fisk er satt inn og så snart etter oppstart, og når det i tillegg kun er foretatt et enkelt vannbytte (som du nevner iallefall).

Hva slags test bruker du?
Prodac test Nitrit.

det er jo bare 23 små fisk og tre reker i mitt 220liters akvarium. Da blir det jo ikke så mye nitrit med en gang.
Blir litt små fortivilet nå...det blir vanskelig å forklare til 4 åringen at fisken ikke sover på ryggen.....
Det var staatssorg i dag når den første mallen døde........gruer meg til i morgen.......
Giftstoffer kommer veldig fort når de først kommer. Selv hadde jeg en 6-7 små yngel jeg satt i et mindre kar uten innkjørt filter; jeg regnet med at så små fisk og den beskjedne matmengden de fikk ikke ville være noe problem for filteret. Halvannet døgn senere våknet jeg opp til en død fisk og flere som hadde store problemer. Jeg testet for ammoniakk og testen var blodrød! Jeg byttet vann fire-fem ganger den dagen med det resultatet at jeg klarte kun å redde én av fiskene.

Så, ikke undervurdér hvor fort ting kan gå galt.

Når det er sagt, så stiller jeg meg bak konklusjonen til Mona; at det er giftstoffer i vannet som tar knekken på fiskene dine. Grunnen til det er at det er ikke så mange ting som kan ta knekken på fisk så fort. Det er meget få sykdommer som er så hissige og da gjenstår kun alternativet med forgiftning. Iom at karet kun har vært i drift drøye to uker er det veldig mye som tyder på at det er nitrittsyklusen som ikke er fullført og som lager problemer.

Løsningen er enkel. Det er vannbytter som skal til. Bytt 40% med én gang, og 30% to ganger i morgen. Forhåpentligvis vil du se bedring. Mating må du slutte med, da mat=avføring=giftstoffer; samtidig vil du nok måtte gjennom daglige vannbytter inntil filteret er innkjørt.

Er det strips-test du har målt med, eller dråpetester?
mona o
Det tror jeg ikke på. Her er testen feil. Det er ikke snakk om at vannet i karet er fritt for nitritt med det tempoet fisk er satt inn og så snart etter oppstart, og når det i tillegg kun er foretatt et enkelt vannbytte (som du nevner iallefall). Hva slags test bruker du?

Enig. 3 ancistrus vil fint klare å skitne til en 220 liter alene dersom de har nok mat :P

MEN. La oss annta at testen er korrekt. Da er det en annen mulig grunn til sykdommen, og det er at den har kommet med en/flere av fiskene.

Selv fikk jeg en sykdom i innkjøringsperioden og det jeg gjorde, var å kompensere for vannbyttet med økt medisinmengde. Dette må kalkuleres relativt nøye, så det ikke blir feildosering.

Men for meg funket det helt fint.

-Tim
Takk for alle gode innspill.
Som sagt så har det forandret seg svært så mye siden 80 tallet.

Jo jeg tester med dråper.

For ta vannbytte å se hvordan det går.
Kommer tilbake med mer.......

Ancistrusene mine er veldig små max. 3cm :o)

Jeg kan tenke meg at sykdommen kom in med en av mallene som hadde noe rart på øye sitt som alså nå er borte (det så ut om han manglet et øye, det var bare hvit der!!)

Men nå er Tigermalle nr. 2 veldig dårlig......håper han kommer seg...han er satt over i eget kar med nytt vann.
Tror at jeg også har to platy som er drekige.....lurer på hvordan det går med disse!!!
Ferdig med anbefalt vannbytte.....nå er det leggetid og så ber vi at dette skal gå fint :o)
Ognøy Petra
Prodac test Nitrit.

Det som hadde vært utrolig interessant nå, hadde vært om du kunne kontrollmåle det vannet med en test av et kjent kvalitetsmerke. Jeg må si det at jeg aldri har lest noe som helst som imponerer eller viser at Prodac leverer noe som funker eller som er av bra kvalitet.

Mange anbefaler JBL, og jeg også. Bruker det selv.
JBL Nitritt-test oppfanger nitritt-utslag så lavt som 0,025. Legg merke til at det er en null bak komma også... og ikke 0,2 som du skriver er det laveste Prodac-testen viser.
Tetra har også vanntester som kan gi pålitelige resultater, men ikke så fingradert som JBL sine.
Trist
Ja nå har jeg prøvd å følge boka for å bli kvitt disse prikkene!! Dette har fram til nå kostet live til 2 prikkete pansermaller og to Ansictrus.
Til min store sorg har jeg akkurat oppdaget at prikkene har kommet tilbake!!

Det er søndagkveld butikkene har stengt og ingen medisin i huset.....
.....................HJELP....................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Er det ikke mulig å skru opp varmen til 32 grader? Så hemmes hvitprikken samtidig som at ingen medisiner blir tynnet ut som følge av vannbytte?
Dette brøvde jeg sist gang.....da misstet vi 4 fisk!! Maller og ansictrus tåler ikke så høy temp.....

Begynnt med ny kur nå...håper det gir resultater!!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap