Kampfisken daniel har et utstående øye.....

Daniel har et utstående øye i dag...Har lest om pop eye og jeg vet ikke om jeg skal medisinere eller ikke. Tok vannbytter i går og før jeg byttet vann så var verdiene helt fine ( dråpetester) Er vel kanskje slåssing? Han svømmer for livet når Lilja kommer i nærheten....Mens de andre hoene svømmer han etter... Kanskje Lilja er en plakat hanne. Ho bygde skumrede i dag ho....Er helt grønn på dette og har aldri hatt problemer med fiskene mine før så håper noen kan komme med et godt råd her...Prøvde å ta bilde men da var kameraet uten batteri....selvfølgelig...
Har nå fått tatt bilder av Daniel og det vises best på de to siste bildet . Er det ingen som har noen gode råd å komme med....????
Tror at såkalt "popeye" ville forekommet på begge øyne om det var pga dårlig vannkvalitet. Synes det kan virke som om det er slossing inne i bildet. Kampfiskhunner kan bli forvirret og bygge skumrede, men det er også et tegn på at det er en hanne. Har du sett hunnen blåse seg opp og vise seg frem? Får den "skjegg" eller en slags krage da, er det mest sannsynlig en hann har jeg hørt.
Det er ikke godt å si hva det kan komme av. Pop-eye er jo et symptom, ikke en sykdom i seg selv, og det kan komme av en hel rekke ulike årsaker.
Han ser frisk og fin ut ellers, så alt jeg ville gjort i dette tilfellet, var å gi daglige normalstore vannbytter på 25-30%.

Øyet er ganske sårbart for skader der det står sånn "på stilk", så det er risiko for at han kan komme til å miste det. Om han skraper borti noe eller skader det, så kan det gå infeksjon i øyet som medfører tap av øyet. Han er jo ikke vant til at øyet stikker ut sånn og da er det lett å feilbedømme avstanden til ting.

Vi får krysse fingrene og håpe det går bra
Jeg har opplevd at hunner bygger skumreder, det skal visstnok være en dominant greie...

Jeg ville studert dem en stund og sett om det er noen som er spesielt aggressive i gruppen, og skilt den fisken fra resten. Er enig i at det mest sannsynlig er slåssing det dreier seg om her...
Ser ikke bedre ut øyet i dag. Det er Lilja som er synderen her for ho er mye større enn de andre hoene og har mye større finner og ja ho blåser seg opp sånn som hannene gjør. Daniel springer for livet når ho blåser seg opp mot han. Mens han svømmer etter de andre hoene. Kan det være at Lilja er en hanne? Ho har heller ingen vannrette striper på kroppen sånn som de andre hoene har ??Skal prøve å få tatt bilde av lilja når ho blåser seg opp så dere får vurdere om det er en plakat hanne eller hoe....
Sett et speil forran henne mens du tar bilder, mulig h*n blåser seg opp da.
1. Her er et av bildene hvor ho blåser opp gjellene hvis det er det som mener å blåse seg opp. Har sett henne med større finner enn dette her. Jeg blir ikke klok for det ser ut som ho ikke bryr seg om Daniel i det hele tatt. Ser ut som ho prøver å jage hoene bort til skumreiret sitt...Jeg ser også at daniel svømmer bort til Lilja og viser kragen sin og da snur Lilja og svømmer bort.
2. Her er Lilja på skumredet ho holder på med i dag....
Er ho en hanne eller en hoe?
Med tanke på det du beskriver ville jeg sagt det var en hanne. Du kan også se om den har eggleggingsrør som skikker ut under buken, ser ut som et saltkorn. Men et helt sikkert tegn er det ikke etter hva jeg har hørt.
Jeg tror også dette er en hann basert på info ovenfor, bilder og egen erfaring.
Du bør separere disse snarest mulig, en av de vil dø om de fortsetter sammen.

Man kan nesten tro at oppdrettere/butikker spekulerer i å selge kortslørete hanner som hufisker da kortslørete hanner sikkert ikke selger så bra som sine langslørete brødre.
Greit at det er vanskelig å se forskjell før de er kjønnsmoden, men jeg syns butikkene bør kjønnsbestemme disse noe bedre enn hva de tilsynelatende gjør per idag.
Takk for svar...F..n åsså. Jeg ser det nå også at ho ligner veldig på Raptus i kroppsformen når ho skikkelig sprer ut finnene. Ho har ikke vist tegn til å ha egglegingsorgan heller. Så da blir det flytting til et annet kar for Lilja....Alle de andre hoene har eggleggingsrøret sitt ute. ....shit...
Enig i at det dreier seg om en hann her, han ser ganske maskulin ut...

At han ble solgt som hunn kommer nok mer av uvitenhet enn et bevisst svindelforsøk fra butikkens side. Hvis vi har problemer med å se forskjell på kjønn noen ganger, er det ikke rart at salgspersoner i dyrebutikkene har problemer. Det er sjelden de ansetter akvarieeksperter.
Mvjnz
Enig i at det dreier seg om en hann her, han ser ganske maskulin ut... At han ble solgt som hunn kommer nok mer av uvitenhet enn et bevisst svindelforsøk fra butikkens side. Hvis vi har problemer med å se forskjell på kjønn noen ganger, er det ikke rart at salgspersoner i dyrebutikkene har problemer. Det er sjelden de ansetter akvarieeksperter.

Tror ikke de bevist har lurt meg nei, men det er så rart at de ikke har hannene og hunnene i hvert sitt kar. Det gikk jo flere hanner sammen oppi det karet sammen med damer og de ble jo stresset da vi begynte å skulle fange de, og da forandret de farge så da visste vi jo ikke hva som var hva, så de bør nok holde de adskilt. Det er jo en veldig pen plakathanne så jeg ville nok kjøpt den likevel hvis jeg visste det var hanne. For han skilte seg veldig ut med den fargen. Så får vi se i dag om det råder fred og fordragelighet i karene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap