Hvitt felt på/ i øynene

Fikk en pærlegurami i helga. Den har noe hvitt på begge øynene. Synes det ser ut som det sitter i den ytterste hinna på øyet. Lurer på om det kan komme av mark i øyet eller av andre årsaker. Den går nå i et eget karantenekar. Vurderer å gi den en kur med Esha 2000 siden jeg har lest at fisk kan få matte øyne av bakterier (og vitaminmangel). Kommer til å følge opp med jevnlige vannbytter og vitaminer. Tør ikke å slippe den ut til de andre i 275 l. før jeg er sikker på at det ikke er noe smittsomt. Synes det er vanskelig å vurdere slike prikker på/ i øynene på fisk. Hos guramien håper jeg at det ikke er mark i øyet siden det ser ut som det kun er på den ytterste hinnen. Det er litt lettere å se siden øyet er ganske stort og buet utover.
Verre er det med noen kardinaltetra som går i et eget kar etter å ha blitt behandlet for innvollsorm. Disse har gått igjennom flere kurer, men likevel har et par av dem tydelig en klar, hvit prikk i øyet. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre med dem. (Men de har jeg ikke sjans å greie å få tatt bilde av)

Er det noen som har erfaring med slike hvite øyne? Noen råd å gi?
Hva bør jeg gjøre med kardinaltetraene som er angrepet? (Hva ville dere gjort?) Er veldig redd for å sette de sammen med andre fisker i tilfelle det er noe som smitter. Foreløpig går de i eget kar, men planen var å sette de i et litt større med andre fisker.
Svarer på mitt eget spørsmål i tilfelle noen andre får samme problemstilling. Jeg hadde pærleguramien i et karantenekar i lengre tid uten at øyet forandret seg. Så endte jeg opp med å ha en annen fisk sammen med denne noen uker uten at den andre fisken ble smittet. Til slutt tok jeg sjansen på å flytte guramien over i hovedkaret sammen med de andre guramiene. For noen dager siden gikk det opp for meg at de hvite flekkene på øyet nå er helt borte! Fisken er lett å kjenne igjen for den er litt inntrykt på ene siden av hodet, sikkert en gammel skade.

Hos tetraene virker det som de med hvit prikk inni øyet har dødd. Tror dette kan ha vært orm i øyet. Alle hadde innvolsorm da jeg fikk dem. De resterende tetraene lever enda og er friske og fine.
Har hatt et lignende problem med ett malawipar. De fikk "hvite" øyne etter flytting mellom to akvarier, men begge ble fine igjen med tiden. Tror det var håven som forårsaket problemet hos meg.

Det er en kjent sak blant fluefiskere som setter fanget fisk tilbake i vann at hov med knuter i maskene ødelegger slimhinnen til fisken. Noe å tenke på i akvariesammenheng når vi håndterer fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap