Fikk en pærlegurami i helga. Den har noe hvitt på begge øynene. Synes det ser ut som det sitter i den ytterste hinna på øyet. Lurer på om det kan komme av mark i øyet eller av andre årsaker. Den går nå i et eget karantenekar. Vurderer å gi den en kur med Esha 2000 siden jeg har lest at fisk kan få matte øyne av bakterier (og vitaminmangel). Kommer til å følge opp med jevnlige vannbytter og vitaminer. Tør ikke å slippe den ut til de andre i 275 l. før jeg er sikker på at det ikke er noe smittsomt. Synes det er vanskelig å vurdere slike prikker på/ i øynene på fisk. Hos guramien håper jeg at det ikke er mark i øyet siden det ser ut som det kun er på den ytterste hinnen. Det er litt lettere å se siden øyet er ganske stort og buet utover.
Verre er det med noen kardinaltetra som går i et eget kar etter å ha blitt behandlet for innvollsorm. Disse har gått igjennom flere kurer, men likevel har et par av dem tydelig en klar, hvit prikk i øyet. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre med dem. (Men de har jeg ikke sjans å greie å få tatt bilde av)
Er det noen som har erfaring med slike hvite øyne? Noen råd å gi?
Hva bør jeg gjøre med kardinaltetraene som er angrepet? (Hva ville dere gjort?) Er veldig redd for å sette de sammen med andre fisker i tilfelle det er noe som smitter. Foreløpig går de i eget kar, men planen var å sette de i et litt større med andre fisker.