Syk discus- what to do?

Inaktiv bruker
Temperatur: ca 30 grader.
Nitritt: 0.0.
pH: ?.

Jeg har fire discus. To som er rundt 15 cm og to som er litt mindre. Jeg har hatt dem i en måneds tid. Tror dette må ha skjedd i løpet av den siste uka da jeg har vært borte. Det er kunn blitt skiftet vann en gang i uka, kanskje litt oftere. Har en indvendig pumpe og en utvendig am-top, så filtreringen skal være grei.

Alle fire har begynt å slime flekkevis langs siden. Det ser nesten litt hvitaktig ut sett ovenifra da det er riktig belysning. Enkelte steder henger det bittesmå slimtråder ut fra kroppen. Jeg synes kroppsfargen kanskje begynner å bli litt matt og mørk? Den største discusen har et bittelite hull i hodet! Den går også litt på skakke, men retter seg fort opp igjen. Jeg tror selv at dette er hullsyke, men kan det være noe annet også? Hva skal jeg gjøre nå? Step bye step? Forslag til best medisin? Hvor stor sjanse er det for å få dem friske?

Ingen andre fisk i akvariet viser tegn til sykdom.
Har ingen mulighet til å få lagt ut bilde akkurat nå.

Håper på svar så fort som mulig!

Hvor stort er karet?
Annen fisk? Maller?
Nitrat (NO3)-verdien?
Synes det høres ut som soppangrep etter det du forklarer med
det hvite på sidene. Har hatt det selv, og da har jeg brukt
Esha exit med stort hell.
Inaktiv bruker
Akvariet er på 720 liter. Har to pleco på 15 cm og en annen pleco lignende sak på nesten 30 cm. Kan det være de som har sugd seg fast tro? Det kan kanskje forklare de runde sårene, men hva med hullet i hodet?

Andre vannverier har jeg ikke fått testen siden det ligger igjen på skolen hvor jeg bor.

Jeg var innom dyrebutikken nå nettop. Kjøpte med meg "GeneralTonic, mot de vanligste fiskesykdommer og parasittener, bakterier, infeksjoner som finneråte, soppangrep og som er frebyggende mot sår". Har en annen stående som heter "mycopur, mot sopp, hud- og gjelleparasitter". Dem hadde ingen annen medisin på butikken som var rellevant. Hvem av disse to er best?

Den medisinen som jeg leste om her på akvaforum mot hullsyke (esHa Hexamita) hadde dem aldri hørt om? Må den kjøpes et annet sted?

Skiftet vann i går, og driver på med det nå.
Mycopur. Den tetra general tonic er lite effektiv.

Annbefaler som andre å skaffe eSHA 2000 mot sopp. Hyppige vannbytter er også ett pluss ved soppinfeksjon.

Ett UV filter kan fungere prevantivt i fremtiden.

-Tim
Inaktiv bruker
UV filter? Hva er det, og hva er forkjellen på det og annet filter?

Bakers på haler har den største discusen en hvit flekk, med rødt inni. den er på størrelse med et fiskeskjell. Ser nesten ut som det er bare på det skjellet.

Men hva gjør jeg med hullet i hodet? Vil mycopur hjelpe mot det?

Tusen takk for svar folkens!
UV filter er ett filter du setter på returslangen til det utvendige filteret. Det bestråler vannet med intenst UV lys. Dette tar knekken på bakterier, sopp og algesporer som er frittsvevende.

-Tim
Inaktiv bruker
Koster dette veldig mye? Dette har jeg da ikke hørt om før, tror jeg burde skaffe meg et slikt. Butikken neste uke, here I come
Hvor dyrt et UV filter er kommer ann på styrken på lampen. Hvilken styrke du trenger avhenger av vanngjennomstrømningen. Vannet må utsettes for lyset lenge nok til at det virker.

Her er noen å velge i

-Tim
Ninus
Akvariet er på 720 liter. Har to pleco på 15 cm og en annen pleco lignende sak på nesten 30 cm. Kan det være de som har sugd seg fast tro? Det kan kanskje forklare de runde sårene, men hva med hullet i hodet?
Hei, lurer på om du har svaret her på dine problemer. Spesielt hvis du ikke har fôret karret som vanlig, har jeg opplevd at maller som ikke har vist noe interesse for discus plutselig har funnet ut at discus er en grei matkilde når det har vært lite mat i karret. Mitt råd er at du tar ut alle store maller, små hyperancistrus og ancistruser er greie men alt annet er et sjansespill.

Får du først disse skadene på discus er det ikke uvanlig at hull i hode eller andre tegn på discusen ikke har det bra, dukker opp.
Inaktiv bruker
Har satt opp annonse på gippicepsen, så håper den blir solgt fort. De to andre plecoene tar jeg med meg i 300 literen i morgen. Imenst får jeg håpe mallene spiser på agurken + mallepiller og ikke på discus leksparet mitt! :S

Nå har jeg medisinert akvariet med mycopur og tatt vannskifte sånn i tilfelle det skulle være noe der.

Tusen takk for gode råd folkens!
Nå håper jeg fiskene mine kommer seg fort så jeg kan få solgt dem, hint hint* (Gulvet holder ikke akvariet, så det må tømmes)
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap