Ja, da vet ikke jeg. Mål gjerne nitrat også hvis du ikke har gjort det. No3 er ofte det største problemet i mine malawi-kar.
Jeg fikk noe lignende på en ny, voksen Hongi. Huden forsvant bak gjellene så skjellene ble hvite. Akkurat som at huden ble etset bort og ble hengende i filler.
Det eneste jeg kom fram til var at den kanskje reagerte på forandringen i vannverdiene (i forhold til det den var vant til), og at den derfor ble mottakelig for sopp e.l.
Men det finnes vel en del bakterier o.l. som angriper fiskens hud, spesielt hvis den får skader i huden først (parasitter, bitemerker osv).
Selv så ser jeg noen ganger fisk med biteskader, og da blir det sånne hvite felt (ikke åpne sår). Det er gjerne uvillige hunner og hanner nr 2 som får disse. Det skjer når offeret presser seg inn i en gjemmeplass, og så blir den plaget der. Det er nok til at fisken blir apatisk og stresset ihjel hvis den ikke blir tatt ut.
Var kanskje ikke så mye hjelp å få her, men ved å resonere litt så finner man gjerne problemet til slutt