Blodutredelse på l-204

Fant plutselig disse noe skye mallene foran ved glasset i karet i går ettermiddag. To var døde etter noen timer uten at jeg la merke til noe spesielt. I dag ligger de voksne fremme også. Hannen er død og her fant jeg mye blodutredelser på kroppen,lik de Loomis hadde på sin L-075.

Noen som har peiling på hva det er og hva som må gjøres.
Plussmedlem
Ja, løp og kjøp Sera Bactopur Direct.
Det reddet noen av mine maller. Det var flere som fikk det.

(Hvis det er det samme som feiler dine.)

Jeg har eventuelt 8 tabl. til overs som du kan overta/kjøpe. Ellers så veit jeg om en butikk som har dette liggende hvis du kan vente til mandag.
Kun Sera som hjelper? Fant du ut hva det er for noe Loomis?
Plussmedlem
Sera som hjalp mine, men det er sikkert mulig med noe annet også. (Ikke eSHa).
Fikk aldri noe navn på dette, men det var en bakteriell infeksjon av noe slag.

Du har vel brukt opp de du hadde i hylla?
Ja, får ta inn en ny bøtte med det Sera greiene der.

Grunnen til at jeg lurte på det er at jeg har klart å utslette 2 malle typer, på 2-3 dager pga denne bakterielle infeksjonen...kjedelig

Hadde vært fint å finne ut av hva det er det kommer av

De blir plutselig bare rød og i løpet av 24 timer ligger de med buken i været.
Plussmedlem
Ja, det var kjedelig å høre.

Bare mallene som får det også. Andre fisk får ingen symptomer.
Takk for svar Loomis.Blir da en tur på akvariemagasinet i morgen.
JAG
Takk for svar Loomis.Blir da en tur på akvariemagasinet i morgen.

Eneste akvariebutikken i landet som har åpent på en søndag Kjekt at noen har det.

Hvis du ikke finner noe du trenger der (mot formodning) så har jeg en del Maracyn-Two antibakteriell medisin liggende. Denne tar ikke kål på filterbakteriene, er altså helt filter-safe. Det er ikke Sera sin, mener jeg å huske. Si fra om du trenger Maracyn-Two.

Den fungerer på gram-negative bakterier, og "innvendige infeksjoner" er listet som et av bruksområdene. Og røde flekker på kroppen som ser ut til å komme innenfra tyder på nettopp dette (røde flekker = bakteriellt problem). Dette har jo forresten Loomis bekreftet er årsaken, siden antibakteriell medisin fungerte på samme symptom hos hans fisk.

PS! Her er en side som skriver litt om produktet Maracyn-Two.
Sera Bacopur direct inneholder virkestoffet Nifurpirinol som er et antibiotika. Kverker filterbakterier så det ljomer etter, men tar da det som er av bakterielle infeksjoner.

Samme virkestoff finnes også i JBL Furanol og Aquarium Munsters Aquafuran, om akkurat Seras variant ikke er tilgjengelig i butikken.
Takk for opplysningene Mona og Joakim.
Tar med meg hele lista og ser hva han har.
Furanol har jeg ligggende, har testa ut den, men den virka ikke hos meg
Plussmedlem
Både Sera Baktopur Direct og JBL Furanol inneholder Nifurpirinol.
1 tablett JBL inneholder 5 mg Nifurpirinol.
1 tablett Sera inneholder 27,6 mg Nifurpirinol (1 tablett pr. 50 liter)
JBL Furanol er da kanskje en "mildere" utgave.

Det er jo bare å øke dosen tilsvarende, men iflg. bruksanvisningen til Furanol står det der 1 tablett pr. 30L, eller pr. 20L ved vanskelige tilfeller. Altså den anbefalte dosen ifølge bruksanvisningen til JBL Furanol gir en svakere konsentrasjon enn om man følger Seras anbefalinger... Halvparten faktisk. Interessant.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap