Trenger hjelp nå!!!
Har en kinesisk algespiser som har så stor mage at den holder på å sprenges. Har to av disse å ser akkurat likens ut. Har holdt øye med disse i mange dager nå.. Skulle nå se etter disse da jeg ser at den ene er kjempe rød (ser ut til at den blør) der avføringa kommer ut.
Kan disse være gravid? I såfall hvordan får disse unger?
Ingen av di andre fiskene min har stor mage eller ser syke ut.
Kan noen si hva dette kan være? Må denne avlives eller vil den bli bra igjen?
Skal legge ut noen bilder av disse.
Kan disse være gravid? I såfall hvordan får disse unger?
Ingen av di andre fiskene min har stor mage eller ser syke ut.
Kan noen si hva dette kan være? Må denne avlives eller vil den bli bra igjen?
Skal legge ut noen bilder av disse.
Postet 06.09.09 kl 21:10
Kan det være bukvannsott?
"Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.
1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.
Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.
Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.
Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene."
"Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.
1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.
Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.
Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.
Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene."
Postet 06.09.09 kl 21:16
Postet 06.09.09 kl 21:24
aquaidaHar jo hatt den tanken... vet ikke. Ikke er den sky å spiser gjør den også... Skjønner ingen ting. Er vel kansje 2-3mnd siden jeg kjøpte dem. Og det skjedde ganske rask at dem fikk stor mage.
Jeg er usikker hva det kan være, men jeg har selv 4 gule kinesere, samt 4 gråe kinesiske algespisere( fordelt på 2 akvarier,et 64l. og et nytt 115l.Hadde et 64l.til som jeg ga opp. pga. at en del fisk og maller døde, her var ogaå den som så ut som din))
For kort tid siden så en av mine grå KAE slik ut,stor mage, men også øyne som stod ut. Den var slik en stund, helt til den begynte å være veldig mye i ro. Jeg flyttet den til slutt i mitt eldste 64l.akvarie som det også er en luftpumpe. etter noen dager, var mallen blitt helt fin igjen,skjønner ikke hvordan. Sitter nå å lurer på om luftpumpe kan ha noen effekt, kanskje?
Jeg har forresten flyttet alle mine resterende fisker i det eldste akvariet.
Tror uansett at det er feil vannverdier som kan gjøre at fisken blir slik, iallefall må det ha vært det hos meg. Har den utstående øyne i tillegg, kan du jo prøve med en luftpumpe å se om det hjelper.
Lykke til
Postet 07.09.09 kl 21:23
Endret: 07.09.09 kl 21:29
Hei, glemte å si at grunnen til at jeg til slutt flyttet alle resterende fisker( maller og yngler) i mitt akvarie med luftpumpe, var at enda en av mine grå kinesiske algeeter begynte å få rund mage, samt litt utstående øyne.
Jeg turte rett og slett ikke la noen være i dette akvariet lengre.
Vet enda ikke hva det var med dette akvariet. Står litt om det på min side(profil).
Mistenkte til slutt at pumpa rett og slett ikke virket som den skulle. Ikke vet jeg. Det begynte med røttene jeg hadde i. Det kom en slags hvit masse ut av den ene. Det var mye hvitt støvrusk overalt i grusen. Akkurat som om pumpa ikke trakk til seg rusket.
Så begynte plagene med pensel alger- overalt. To ancistrus, en grå KAE, og min hvite mollyhunn har dødd i dette " skrekkens" akvariet. Da det til slutt begynte å komme en "røyksky" ut av pumpa- fikk jeg NOK!
Nå eksisterer det heldigvis ikke lenger.
Så i mine gjenværende akvarier kan du være sikker på at jeg har innstallert luftpumpe.
Jeg turte rett og slett ikke la noen være i dette akvariet lengre.
Vet enda ikke hva det var med dette akvariet. Står litt om det på min side(profil).
Mistenkte til slutt at pumpa rett og slett ikke virket som den skulle. Ikke vet jeg. Det begynte med røttene jeg hadde i. Det kom en slags hvit masse ut av den ene. Det var mye hvitt støvrusk overalt i grusen. Akkurat som om pumpa ikke trakk til seg rusket.
Så begynte plagene med pensel alger- overalt. To ancistrus, en grå KAE, og min hvite mollyhunn har dødd i dette " skrekkens" akvariet. Da det til slutt begynte å komme en "røyksky" ut av pumpa- fikk jeg NOK!
Nå eksisterer det heldigvis ikke lenger.
Så i mine gjenværende akvarier kan du være sikker på at jeg har innstallert luftpumpe.
Postet 07.09.09 kl 22:14
Postet 09.09.09 kl 18:38
Postet 09.09.09 kl 21:00