Kardinaldød

Oppdaget plutselig i går morges at en god del av Kardinal-gruppa vår hadde tatt kvelden uten noen slags sykdomstegn. Flere har strøket med iløpet av dagen i dag. Men i dag var alle ganske lyse/bleke i buken, men hadde normal oppførsel. Foruten om en som hadde mistet øvre finnestråke av halefinnen og hadde litt blek/hvit farge på finnen.

Er dette finneråte, sopp eller lignende?
Går også en del maller i dette karet, kan dette smitte over på de?

Har vært så heldige at vi har lite erfaring med sykdom til nå.
Har lest det, men usikker på om det kan være dette. Har esha 2000 så kan prøve å se om det fungerer først. Noen som vet om neonsyke eller andre bakterielle sykdommer kan smitte fra kardinaler til maller, og omvendt? Kjøpte kardinaler fra en på forumet for noen uker siden så kan være de nye som hatt noe med seg.
Neonsyken er ingen bakteriell sykdom, og den angriper ikke kardinaltetra eller maller.

Bakterielle sykdommer kan stort sett smitte over alt, veldig få fisketyper som er immune mot bakteriell infeksjon.

Finneråte kverker ikke "en god del av" fiskene dine ila en natt. Sopp ser stort sett ut som dotter, og det ligger litt utenpå fisken. Kverker heller ikke mange fisk på en gang, og oppstår ikke så fort. Det har i så fall vært noen dager på fisken.

Eneste annen årsak jeg vet om som kan forårsake massedødsfall så fort er giftstoffer i vannet, og da er nitritt og ammoniakk de vanligste døderene. Med mindre man har fått såperester, hårspray, maling el. andre kjemikalier i vannet. De to første lar seg i alle fall teste ved hjelp av lett tilgjengelige dråpetester, alternativt fjerner man de uansett ved vannbytte.

Når det er sagt, iom at du opplever at du har mistet en god del fisk så ser jeg ingen grunn til å vente lengre enn nødvendig. Esha 2000 funker ikke mot sykdommer som er så hissige at de dreper mange fisk på en gang. Du kan kanskje utsette det litt, til etter butikkene er stengt i morgen, også har du tomt kar på mandag... Ditt valg.

Når det er sagt, jo mindre informasjon vi har, jo mer gjetting blir det fra vår side. I alle beskjedenhet anbefaler jeg også denne tråden.

Lykke til.
Fant en til kardinal som var syk. For bare noen timer siden hadde den en rund hvit flekk på ryggen. Nå har denne flekken blitt større, og ser som ett hvit "hestesadel" (da den bare går halveis rundt fisken). Så nå begynner det å virke som at det er sopp. De 7 (av 27 vi hadde sist søndag) siste ser friske ut. Har stått i 1 time og prøvd å få til ett bilde, men det var lettere sagt enn gjort.

Hvilke medisiner mener du vi burde kjøpe? Får ta oss en tur til Dahls og handle i morgen.
Fikk ikke noe svar ang hvilke medisiner vi må kjøpe, er det antibiotika det er snakk om? Skal reise til Dahls og kjøpe der tenkte vi. Ser det har blitt nevnt noen varianter i den linken loomis nevnte, er det disse som anbefales?
Dahls er flinke, så de kan sikkert gi deg råd også om type sykdom; men jeg føler meg ganske sikker på at det er sykdommen som er beskrevet også i den andre tråden; Columnaris. Men helt sikker er det vanskelig å bli uten at vi får den informasjonen vi trenger...

I tilfelle Columnaris/falsk neonsyke er det de medisinene som gjelder ja. Jeg tror Dahls fører JBL, så da er det Furanol som du skal ha.

Men du må få avklart at det ikke er noe galt med vannet ditt. Kan du ikke teste selv, så ta med en vannprøve til Dahls så kan de sjekke for deg.
Takk for all hjelp. Har veldig lite erfaring med sykdom da vi foreløbig har vært heldige i løpet av tiden vi har holdt på med akvarium så der er vi veldig "grønne".

Vi har Tetras dråpetestsett (det vanlige med nitritt, nirat, ph, gh/kh hvis jeg ikke husker feil) og har sjekket vannets verdier hver dag. Verdiene er stabile, ingen nitritt (husker ikke hva de andre testene kom på, men de var slik de skal være) så det er veldig underlig. Skal få kjøpt JBL medisinen i dag, så får vi håpe at det ordner seg. Vet du om det er vanlig at man må medisinere flere ganger, altså at det hender av sykdommen blusser opp igjen? Har en 240 liters som vi tenkte å flytte mallene og vifterekene over til når medisinen har gjort sin jobb. Må nesten flytte dem over da jeg regner med antibiotikakuren tar knekken på filterbakteriene i karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap