Hjelp! gjellene blir til kjøttsår(?) stresset kar..

Jeg har hatt endel problemer i akvariehobbyen i det siste..
Det vil si at rett etter jeg startet opp med akvarium igjen (hadde det i 2 mnd), så begynte det å lekke. Våknet opp til 60-70% av vannet på gulvet..
Rundt 12 timer før karet begynte å lekke fikk jeg 2 scalarer i gave av en venninne.
gulvet rives nå og skal invistere i større etterhvert.
Fiskene ble da liggende fordelt i 2 bøtter (alle blomster var også i disse bøttene), i ca 4-5 timer... Etter det ble de flyttet over til et 100liters backup-kar. Pumpe og ca 20liter vann fra forrige akvarium ble også overført, så de viktigste bakteriene burde overleve flyttingen.

Jeg har platy, sverddrager, slørhale, scalare, kuhlii ål, palett ciklide, praktbotia, neontetra, 3 L-maller, og en tetra stim til som jeg ikke vet navn på.

Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer med scalare sammen med slørhale.. Det ser ut som det går bra enda..

Over til symptomene:
Først begynte slørhalene(fra nå av: gullfiskene) å se ut til å bli nappet i. Jeg har aldri sett at noen andre fisk har rørt dem, men mulig det har skjedd om natten. Har fulgt godt med, men har aldri sett..
De begynte så å "flasse".. vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men huden til gullfiskene begynte å bokstaveligtalt å flasse av dem. De hadde ikke sår eller noe.. bare flass.. hmm.. jeg snakker sikkert om noe som alle vet om, så jeg lar det stå slik. hehe.

Noen dager etter dør en gullfisk, en dag etter det igjen dør en til..

Har nå to igjen, og de virker kvikke. men det ser ut som de mister gjellene. Nesten som kjøttsår. Dette har siden også forplantet seg til neontetra'ene.
Og om jeg ikke tar helt feil, har også kuhlii ålen og praktbotiaen også fått det.

Ellers er resten av fiskene 100% "perfekte"

Jeg bruker to filterpumper (300l/t + 400l/t).. har to røtter som l-mallene elsker (hentet i hagen.. koket X antall ganger, vasket grundig - nesten ingen fargeslipp i karet etter all vaskingen)

Har ikke mulighet til å teste nitritt. PH er 6.8-7..stabilt temperert.

karet har stått i 5-6 dager - med 2 vannbytter (20-25%), der jeg bare har tappet via rør fra øverste del av vannet for å ikke stresse dem. (Da jeg syns dem har gått igjennom nok fra før, og vil la dem komme til rette - før jeg skal plage dem eeenda mer når gulvet er ferdig)
matet minimalt pga. dette..

Jeg gjør nok garantert noe feil, men jeg ser ikke hva... hva bør jeg gjøre?
Dagen før karet ble lekt satt jeg nesten å håpte på at alle skulle sprekke, da jeg vill gå over til 100% malawi. men når det faktisk skjer er det jo ikke så morsomt lengre! :P Tenkte de skulle få stå i eget kar..levende..
HMM. Er fiskene slimete? Er gjellene brunaktige? Puster de normalt?
Du kan kanskje starte med å bla gjennom bildene i sykdomsgalleriet til
JBL Online Hospital. Det kan hjelpe på diagnose om du finner det der.
Om de er slimete... hmm.. nå spør du vanskelig:P.. jeg ser ihvertfal ingen forskjell.
Ja, brunaktige, ja.
Ingen tydelige forskjeller på pustingen.
mona o
Du kan kanskje starte med å bla gjennom bildene i sykdomsgalleriet til [URLBLOCK1]. Det kan hjelpe på diagnose om du finner det der.

Dette ligner veldig.. "Gill flukes".
[External Image]
Ville fulgt Mona sitt råd ja. Kjedelig å behandle feil! Lykke til
Ok, takk til mona som ga meg svaret direkte, så og si! Det blir imidlertid vanskelig å skaffe medisiner nå med en gang. Finns det alternative løsninger? Om så bare midlertidig.
Og er det noen som har hatt dette før, som kanskje har litt erfaringer ?

Symptoms: rapid breathing, splayed gill covers, apathy and loss of color. Small numbers of gill flukes are not a problem, problems only arise when these flukes multiply massively. This only occurs in aquariums which are greatly overstocked or have inadequate hygiene.
Another type of mucous production takes place in the gills, when fish are infected with gill flukes. The fish can feel the flukes in the gills, where they anchor themselves with hooks, and attempt to get rid of them by creating mucous. Unfortunately, this is not successful, and the fish suffocate on their own mucous. In the case of gill flukes, prompt treatment with JBL Gyrodol is recommended.
Siden jeg ikke kan skaffe medisin enda, så måtte jeg bare følge instinktet.
Det gikk hardest utover gullfiskene, da disse tydelig var sløv for de andre fiskene - og ble stadig dyttet i.

Flyttet over begge gullfiskene, en plante + avlegger og den ene pumpen til et 25 liters kar.
Det er alt for lite for gullfiskene, men de har det tydelig bedre nå som de kan gå i ro..

Mater enda minimalt, da jeg ikke vil slamsuge for å minske stressnivået. Praktbotiaen ser bedre ut på den ene siden, men den har fått sår på den andre siden på gjellen. alikevel tror jeg det begynner å gå bedre, da det totalt er mindre "skade" på fisken.

MEN, nå ser jeg noe som kan ligne på noe hvitt slim på en av røttene. "Slimet" sprer seg bare litt under én cm i omkrets, så er ikke mye. men lurer på hva dette kan være? Gift fra roten? :S
Plussmedlem
Sannsynligvis er det sopp, som kommer av at roten ennå inneholder store mengder næringsstoffer.

Ta den ut og legg den i bløtt et annet sted til dette går over, eller kjøp/finn en ny.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap