Oppblåst ancistrus?

Hei! i dag så jeg plutselig at begge ancistrusene mine var blitt "tjukke". har en hun som jeg puttet oppi for et par uker siden, og en han som jeg har hatt i et drøyt år. har nettop skiftet akvariet til et større, men bruker vann, filter, steiner osv fra det gamle, så det burde ikke være det at det nye karet ikke er innkjørt som er problemet, de andre fiskene klarer seg fint ser det ut til (Neon tetra, sommerfugl ciklide og fjellbekksmerling) Har ingen røtter i karet, men malletablettene skal vistnok inneholde trefiber.
Har du plutselig introdusert et nytt og ganske fiberholdig fôr, kan dette muligens ha forårsaket forstoppelse. Derav den oppblåste magen.
Det er imidlertid også andre ting som kan forårsake oppblåst buk. Blant annet "dropsy" (på norsk bukvannsott), som er en bakteriell sykdom.

Brå endringer i gh-verdien på vannet har også vist seg å kunne forårsake osmosereguleringsproblemer hos Ancistrus eller maller, og resultatet blir da oppblåst og væskefyllt kropp.

Tror ikke jeg har hørt om noen som har greid å redde fisk som har sett slik ut, dessverre, når de to sistnevnte grunner har vært årsaken til problemet. Forstoppelse er imidlertid som oftest et forbigående problem. Bare la være å fôre et par dager og se det an.
Håper det bare er forstoppelse da. Har hatt bukvasspest i karet for et års tid siden, da strøk alle sebrafiskene med, men ancistrusen ble ikke syk da. Ellers så tviler jeg på at vannverdiene kan ha blitt veldig endret. Springvannet her har stabile verdier, og innredningen i karet er den samme. Har ikke puttet noe i karet som kan endre PH eller andre verdier noe særlig heller. Dette er også noe som har skjedd i løpet av de siste dagene, da begge var helt fin før helgen.
Da prøver jeg å la være å fore noen dager (stakkars plantene mine =P )
Stikker på zoobutikken og kjøper en rot også tenker jeg.
For å unngå sammenblandinger, forvirringer, misforståelser og alt det der; viktig å kalle sykdommen ved korrekt navn; det heter bukvannsott
(ikke bukvasspest, som du kaller det.... du blander nok sammen med en PLANTE som heter vasspest)
Tilfeldig bekjentskap
© Marius S. Lier
Reklame for plussmedlemskap