Salt ved sykdom!

Jeg skal tilsette salt i vannet, hva slags salt kan jeg bruke?
Kan jeg bruke Seltin salt, eller bør det være havsalt?

Du kan bruke salt. Hvor mye kommer jo an på størrelsen på karet. Fikene inneholder salter og vil bruke energi på å holde væske balanse opp i helt rent ferskvann. Hvis fiskene er syke så er det vell omtrent som os, man har ikke så mye energi til overs . Hvis du skal bruke salt du har i skapet så må du være helt sikker på at det er salt uten Jod. Det er viktig! Tror de pakkene er blå (i motsetning til de med Jod som er røde).
?mann
Du kan bruke salt. Hvor mye kommer jo an på størrelsen på karet. Fikene inneholder salter og vil bruke energi på å holde væske balanse opp i helt rent ferskvann. Hvis fiskene er syke så er det vell omtrent som os, man har ikke så mye energi til overs :-). Hvis du skal bruke salt du har i skapet så må du være helt sikker på at det er salt uten Jod. Det er viktig! Tror de pakkene er blå (i motsetning til de med Jod som er røde).

Okei, så fint! Da kjøper jeg det i morgen, og prøver. (For det jeg har i skapet er Seltin salt) Jeg tror nemlig den ene fisken min har finneråte, så er derfor jeg prøver å tilsette salt..

Men hva kan skje hvis jeg tilsetter salt med jod?

Takk for tips!
Hvilke sykdom?
Og hva slags fisk?
Vipsen
Hvilke sykdom? Og hva slags fisk?

Ser ut som finneråte på Sverddragern min..
Hvis det er Finneråte og salt ikke hjelper så er medisinering med eSHa 2000 anbefalt av flere her på AF ser jeg.

Lykke til!
Takk for det! Har prøvd med salt nå, så får håpe det hjelper. Hvis ikke skal jeg absolutt prøve eSHa 2000

Hvorfor mener folk at man ikke skal bruke salt med jod????
Etter min mening og erfaring så er det også en myte som henger igjen fra 1970 årene.
Viss ingen har en god forklaring på det da.
Salt har hjulpet med de 3 gangene fisk har hatt trøbbel!
Har brukt salt asap når jeg har oppdaget at en av fiskene har "gått ned for telling" og psyke og imunforsvar er borte vekk...

Fiskene blir 100% igjen etter ca 1 uke, men ser det merkbart etter 1 dag om saltet fungerer eller ei.

Har vært redd for å gi for mye salt, men jeg har en 250L hvorpå jeg bruker ca 1 spiseskje med salt oppløst i varmt vann som dropper i en smell i karet. Noen fisker pingler da vekk mens andre ser ut til å instinktivt vite at saltet gjør de godt.

ikke vet jeg annet en egen erfaring og massiv frykt og motstand mot medisinering i akvarie mitt.

Må det medisiner til er det et forfærdelig nederlag.... ¤W%&%&/

Det er da jeg som har vært for dårlig til å legge forholdene til fisken til rette eller at jeg ikke har hatt tålmodighet ved tilvenning/introduksjon av nye fisker etter karantene tid e. innkjøp.

Zorrobazz/Drammen
mener å huske at maller tåler salt dårlig, så hvis du har sugemaller bør disse ikke gå i samme kar som du tilsetter salt i!
Salt og maller
marianne
mener å huske at maller tåler salt dårlig, så hvis du har sugemaller bør disse ikke gå i samme kar som du tilsetter salt i!

JEPP har også erfart at mallene så og si stryker med av denne saltbehandlingen... Så OBS OBS folk med Maller
Finnes det noe artikkel om dette med å bruke salt ved sykdom?
Dette er nytt for meg! :P
Ken Myrseth
Hvorfor mener folk at man ikke skal bruke salt med jod???? Etter min mening og erfaring så er det også en myte som henger igjen fra 1970 årene. Viss ingen har en god forklaring på det da;).

Jeg er ingen stor kjemiker, men Jod som kjemisk stoff i fri form er giftig. Rent Jod (I2) i en dose på 2-3 gram kan være dødelig for voksne mennesker. Når man løser opp salt med Jod i vann vil man kunne få mindre konstrasjoner av rent Jod i vannet. Dumt å belemre syke fisker med ekstra byrde som gift i vannet. Jeg tipper at dette er noe av bakgrunnen for at akvarister er skeptiske til å bruke salt med Jod.
Hvis det er noen marin biologer og kjemikere der ute som kan opplyse oss/ utdype, så er det fint!
Har brukt litt salt igjen i dag på jack dempsey hannen
Han var litt chabby i fargen på halen og det kommer som oftest av dårlig vannkvalitet eller at han er blitt røffet opp litt for lenge av kona hans...

Blir bra om 24 timer om det var veskebalancen på cellene i fisken som hadde trøbbel med tur og retur...

Vannmolekylene er de minste men om velleveggene ikke er i stand til å sende og motta signaler pga. for rent vann og nada salter og mineraler så blir det også ikke bra for fisken...

Til orientering så bruker jeg Extozon salt fra Trine på Drammen Zoo..

Dama dealer "The best shit of salter"
Linker til en bra artikkel om mytene rundt salt [URL=http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?1062976-Livets-salt...-Havets-salt...]her[/URL], og så står det litt om saltbehandling i [URL=http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?1062976-Livets-salt...-Havets-salt...]sykdomsartikkelen[/URL].

zorrobazz
Til orientering så bruker jeg Extozon salt fra Trine på Drammen Zoo.. Dama dealer "The best shit of salter" :-)

*knegg*
Du får det til å høres ut som om det saltet er noe hun personlig koker i hop i ei heksegryte på bakrommet i sjappa...

Noen har en overdreven klokketro på salt til ferskvannsfisk...
Forstår ikke helt din motstand mot salt, mona_o.

Det er jo ikke slik at saltet helbreder sykdommer. Virkningen er at fisken kan bruke mer energi på å bekjempe en tilstand/sykdom selv, ved å minke energiforbruket til osmose.
Det er jo en fysiologisk enkel ligning som går i pluss.

Du referere alltid til at de er FERSKVANNsfisk, og dermed ikke skal ha salt. Det har jo ikke noe med saken å gjøre om de er ferskvannsfisker. Salt er et tillegg på lik linje med alt annet vi tilsetter. De heter jo ikke MEDISIN-FERSVANNsfisk heller, men det beyr jo ikke at man ikke kan bruke medisin selvom. Tror det er viktig å ikke henge seg opp i at de har ordet ferskvann i arts-betegnelsen, for det har ikke noen sammenheng med hvorfor man tilsetter salt ved sykdom/stress.

Jeg har tilsatt salt ved sykdom, og det har hjulpet fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap