Gammel scalare.
Postet 30.09.09 kl 21:43
Eivind TrømborgHei. Har en svær scalare som jeg har hatt i mange år, og som følger fingeren min. Den ser nå ikke bra ut, og er ikke seg selv. Forstår at den burde få slippe, men har ikke hjerte til dette. Hva gjør dere når slike situasjoner oppstår?
Håper i det lengste at det skal gå over, før jeg stort sett må innse realitetene og gjøre det ingen liker å måtte.
Postet 30.09.09 kl 21:46
ViktorHåper i det lengste at det skal gå over, før jeg stort sett må innse realitetene og gjøre det ingen liker å måtte.
Hva gjør dere da? Slipper kameraten i kokende vann, eller brekker nakken på den?
Jeg har fisket i mange år, og kan gjennomføre en nakkebrekk på en ørrett, gjedde, makrell etc. Men ikke en fisk som har møtt meg hver dag i mange år.....
Postet 30.09.09 kl 22:34
Føler med deg, det er alltid trasig å måtte avlive et dyr man har bånd til, selv om det er "bare" en fisk.
Da er det viktig å tenke på hva som er best for dyret/fisken. Det vil ofte være å få slippe å lide mer, og da bør vi kunne ta oss av dette. Sette vekk våre følelser en liten stund og gjøre det som er til beste for dyret.
Tror ikke koking er bra for så store fisk, men et hammerslag bør duge. Har du noen andre som kan ta livet av fisken hvis det blir avgjørelsen?
Da er det viktig å tenke på hva som er best for dyret/fisken. Det vil ofte være å få slippe å lide mer, og da bør vi kunne ta oss av dette. Sette vekk våre følelser en liten stund og gjøre det som er til beste for dyret.
Tror ikke koking er bra for så store fisk, men et hammerslag bør duge. Har du noen andre som kan ta livet av fisken hvis det blir avgjørelsen?
Postet 30.09.09 kl 22:40
Postet 01.10.09 kl 10:05
Hvis jeg var deg, ville jeg bedt en venn om å være "skarpretter". Gjerne en som har fisket en del og vet hvordan han/hun effektivt skal knekke nakken på fisken. Jeg ville fanget fisken selv (fordi selv sportsfiskere ikke nødvendigvis vet hvordan bruke en håv i et akvarium), og deretter forlatt rommet i noen minutter.
Å la fisken dø "naturlig" blir gjerne unødvendig pinefullt både for eier og fisk, og det kan lett ta mer enn et par dager.
Å la fisken dø "naturlig" blir gjerne unødvendig pinefullt både for eier og fisk, og det kan lett ta mer enn et par dager.
Postet 01.10.09 kl 10:50
En mild måte er å la fisken gå i et annet kar tilsatt noen dråper nelikkolje, som man bedøver kulefisk med før klipping av nebb. Jeg husker ikke hvor mange dråper per liter det var, men det står sikkert på forumet et sted. Når fisken etterhvert blir bevisstløs og ligger på siden i vannet og puster svakt, tilsettes så mange dråper at den til slutt sovner inn.
Postet 01.10.09 kl 15:16