Benytte kar etter sykdom. forholdsregler?
Postet 01.10.09 kl 08:58
Postet 01.10.09 kl 18:36
Postet 01.10.09 kl 18:47
Endret: 01.10.09 kl 18:48
Sopp pleier ikke være den mest smittsomme sykdommen. Som oftest får fiskene sopp av en bestemt grunn, og det er når vevet er skadet fra før, og med det gir soppsporene inngangsporten forbi slimhinnenes beskyttelse.
Sykdom og skader ved slåsskamper o.l. kan gi sår som soppen slår seg ned i.
Men helt friske og uskadede fisk i rent og fint vann (ingen nitritt e.l.) blir ikke uten videre angrepet av sopp. Derfor ville jeg nøyd meg med å ta et par-tre digre vannbytter i dagene fremover, og så erklært karet klart for ny fisk.
Benyttet du medisiner under behandling av soppsykdommen, bør du også være sikker på at den ikke har skadet filterbakteriene. En del medisiner gjør det, og da vil det oppstå nitritt når du setter inn nye fisk.
Hva het medisinen du brukte i så fall?
Sykdom og skader ved slåsskamper o.l. kan gi sår som soppen slår seg ned i.
Men helt friske og uskadede fisk i rent og fint vann (ingen nitritt e.l.) blir ikke uten videre angrepet av sopp. Derfor ville jeg nøyd meg med å ta et par-tre digre vannbytter i dagene fremover, og så erklært karet klart for ny fisk.
Benyttet du medisiner under behandling av soppsykdommen, bør du også være sikker på at den ikke har skadet filterbakteriene. En del medisiner gjør det, og da vil det oppstå nitritt når du setter inn nye fisk.
Hva het medisinen du brukte i så fall?
Postet 01.10.09 kl 18:53
Jeg har benyttet Esha medisin, da jeg vet disse ikke ødelegger filterbakteriene.
Har flere ekstra filter stående så ved den minste tvil tar jeg det som står i karet ut, stort vannbytter og nytt filter.
Dette er helt nye fisker hos meg. Jeg oppdaget det desverre ikke før jeg kom hjem. Prøvde slik som sykdomsartikkelen sier å bytte masse vann. Men det hjalp ikke.
Mona O: Gjett hvordan fisk som vil i karet
Har flere ekstra filter stående så ved den minste tvil tar jeg det som står i karet ut, stort vannbytter og nytt filter.
Dette er helt nye fisker hos meg. Jeg oppdaget det desverre ikke før jeg kom hjem. Prøvde slik som sykdomsartikkelen sier å bytte masse vann. Men det hjalp ikke.
Mona O: Gjett hvordan fisk som vil i karet
Postet 01.10.09 kl 19:07
UflaksSkulle gjerne ha svart deg , men er ikke sikker på dette. Vil tro at det har noe å si om du ga fiskene medisin når de var syke, det dreper jo bakeriene i karet. Håper andre som vet hundre 100% kan svare, men kanskje lurt om du skriver hva du gjorde under sykdomen i karet ;-)
Beklager, var helt sikker på at jeg hadde skrevet det.
Startet med store vannbytter, deretter medisinerte med Esha 2000
Postet 01.10.09 kl 19:09
Postet 01.10.09 kl 19:22
Postet 01.10.09 kl 19:27
Postet 01.10.09 kl 19:35
Endret: 01.10.09 kl 19:36