Syk honninggurami?

Inaktiv bruker
Har en honninggurami som de siste dagene har ligget mye i vannflaten på en litt skjeiv måte. Innimellom svømmer den helt normalt rundt, men så "flyter den opp" med dragning mot den ene sida. Mulig et problem med svømmeblæra?

Fisken er fullvoksen og jeg har hatt den i ca. 1 måned. Har ellers:
2 honningguramier
8 guppyer
2 platyer
3 kakadueciklider
6 kuhliåler
1 L066
9 kardinaltetra
9 eplesnegler og
40+ malaysiske sandsnegler i karet, som er på 100 l. I tillegg har jeg et fødekar flytende, med 1 platyyngel og 1 guppyyngel i.

Jeg skifter vann ukentlig, mellom 30-40 %, og tester pH og nitritt ukentlig etter vannskiftet. Har hatt vannskifte idag, der jeg tok ca. 40 % ut. Nitritt er på 0, pH ligger jevnt på mellom 6,5 og 7.
Filteret jeg har er en AMTOP 1000, som sist ble rengjort varsomt for 1 uke siden.

For en uke siden fikk jeg på plass noen flyteplanter, men ellers er det ikke introdusert nye fisker. Jeg introduserte spinat som ekstra for et par dager siden, men problemet med denne fisken begynte før det og fisken har spist lite de siste dagene. Forer med flakfor av typen Nutron Color fra Prodac, i tillegg til at de får røde mygglarver en gang i uka.

I tillegg har jeg hatt 1 guppyhann som døde i karet for noen dager siden. Den hadde vært litt slapp svømmer en liten stund, men hadde ingen synlige tegn til sykdom eller atferd som antydet at den var syk. Ellers er fiskene i karet pigge og ser ut til å være ved god helse.

Noen som har noen ideer om fisken er døende eller ikke? Har isolert fisken midlertidig i en 2 litermål (ja, jeg vet det er lite for en gurami, men jeg har ingenting annet og vil ikke ta sjanse på at den evt. smitter hvis den er syk).

Legger ved et bilde, selv om det ikke illustrerer hvor skjeivt den svømmer/flyter.
Inaktiv bruker
Oppdatering
Fisken er fremdeles isolert fra resten av karet, og har ikke endret atferd. Mistenker fortsatt at det har noe med svømmeblæren å gjøre, selv om jeg oppdaget at nok en guppyhann hadde takket for seg i dag (lå død mellom pumpa og glasset). Har hatt fiskene for kort tid til å si noe om alderen på de, men de er fullvoksne alle untatt ciklidehunnene (tror jeg, tralala).
Inaktiv bruker
Fisken døde
Satte fisken tilbake i karet i går kveld og var positiv da jeg så den svømme tilsynelatende noralt. Den så tilfreds ut over å være tilbake.
Men i dag lå den og fløt i vannskorpa og var død
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap