Hva slags sykdom kan dette være? columnaris?

Kjøpte for en drøy måned siden et par (hann+hunn) Apistogramma sp. 'Abacaxis' (Wilhelmini) på Dyrego Oslo City. Siden jeg så at noen av de andre fiskene de gikk sammen med så ut som om de ikke var helt friske, så kjørte jeg en runde med Esha 2000 da fiskene var komt i hus (tanken var at evt. smitte ikke skulle bryte ut pga. stress). Trodde også at hann-apistoen kunne ha noe slags sopp, da munnen dens hadde noen små hvite flekker (men ikke 'hårete', tenkte den kanskje hadde vært i slosskamp).

De første to ukene skiftet jeg 30% vann hver dag, etter det slappet jeg litt av og lot det stå tre dager uten vannbytte. Så da at hann-apistoens munn plutselig var blitt helt hvit, samt at det så så ut som den hadde en bomullsdott i halsen (stakk ut av munnen). Bestemte meg da for at den hadde hatt sopp hele tiden, og at vannbyttene hadde holdt den i sjakk. Byttet straks 50% vann, slamsuget godt, og begynte atter med daglig 30% vannbytte.

Leste meg så fram til at Columnaris kan mistas for "munnsopp", og gikk derfor til innkjøp av Furamor (som var utgått på dato og ble derfor ikke brukt). Med et svinnende håp om at det bare var sopp begynte jeg med saltkur, og har nå holdt den gående i en uke så langt.

Etter en uke med minimal forbedring (munnen er framleis helt hvit, men ser nå ut som nok av "bomullen" har forsvunnet til at den klarer å spise, og leppene ser frynsete ut), så oppsøkte jeg i dag Dyregoforetningen hvor jeg kjøpte paret. Så der at flere av Abacaxis-hannene (bare hannene) hadde lignende hvite, frynsete munner. Snakket med betjeningen om det, og de sa at de hadde prøvd salt, catappa-blader og furamor, men at ingenting virket. De sa at det forsvant når de ikke brukte noe, for så å komme tilbake igjen etter få dager. De var skeptiske til at det kunne være Columnaris.

Hva kan dette være for noe? Utifra bilder fra diverse utenlandske fora syns jeg fremdeles at det kan være en lokal form for Columnaris, siden sopp av erfaring burde ha forsvunnet med vannbytte/saltkur. Har bestilt Esha 2000, siden jeg brukte opp det jeg hadde på den 'preventive' runden, men den kommer nok ikke før om en uke. Skal prøve å få tatt et bilde i løpet av morgendagen.

Øvrige opplysninger:
36-liters akvarie (kommer en 85-liter om en uke eller to).
Temp: 25 , pH: 6.4 , gH: 0 - 1 , ammoniakk/nitritt: stabilt på 0 hele tiden.
Eneste innbyggere i akvariet er de to apistogrammaene.
Vel, tenkte jeg kunne oppdatere denne i tilfelle noen andre opplever noe lignende.

Fisken er per i dag friskmeldt; fiskens munn/lepper er fine og lilla, og den spiser endelig normalt.
Kjørte daglige vannbytter og saltkur (ca. 7,5 ml salt per 10 liter) i to uker, og har så vidt begynt utvanningen av saltet nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap