Hvite flekker/nupper på oscar

Hei.

Har vært noen dager på ferie. Da jeg kommer hjem ser jeg se at samtlige åtte oscarciklider har fått noen merklige hvite nupper/flekker rundt omkring. Noen mer rammet enn andre. Det er ingen av de andre fiskene utenom oscarene som er angrepet av sykdommen. Jeg har tatt vannbytte nå, men ikke tilsatt noe medisin, da jeg trenger hjelp til å finne fram til sykdom. De har ikke matlyst og holder seg rolig. Vanntempraturen hadde sunket noe i karet 21 grader, men regner med at dette ikke har noen sammenheng. Litt rart at andre fisk i akvariumet ikke er rammet. Noen som kan hjelpe? Hjelper det å tilsette fugistop, eller hva det heter?

Mvh. Ole E
Det ser ut som sopp, men på noen av bildene ser det nesten ut som en parasitt?
Det er ikke slike som har boret seg fast i fiskene?
Hei.

Det ligner ikke helt. Trur jeg prøver med litt fungistop jeg.

Takk for hjelp.
Tror du kan spare deg Fungistop`en.
Hvis jeg ikke tar veldig feil så dreier dette seg om et parasittangrep - ciliater (Falsk sopp) - og da funker ikke soppmedisin.

21 grader er 5-8 grader for lavt for Oscar og det er mye når det dreier seg om fisk.
Det er ikke rart at de ikke vil spise og er rolige når temperaturen har vært så lav.
Dette vil føre til fysisk stress hos fisken og dessverre svekke immunforsvaret.

Har du for mye fisk i karret i forhold til plass, foring og filterkapasitet?
Dette er en sykdom som ofte opptrer i overfylte akvarier med dårlig vannkvalitet og feil vannverdier.

Første steg i behandlingen vil være å rense opp i akvariet; skikkelig slamsuging og vannskifter - samt hvis du har mulighet og kunnskap til det: skrape vekk parasittene med f.eks en ispinne eller en liten spatel og så pensle såret med en Q-tip godt fuktet med Pyrisept.
Hvis ikke du vet hvordan du skal gjøre dette - dropp det.

Deretter må vannverdiene være riktige: pH, hardhet OG temperatur.

Den eneste kuren jeg har vært borti som funker skikkelig en en combo behandling med FMC/formalin (tar parasittene), salt (forhindrer infeksjon av ekte sopp og letter osmosereguleringen hos fisken) og en etterbehandling med f.eks Bactopur direct (som tar seg av evt. påfølgende bakterieinfeksjoner).
Vær klar over at denne behandlingen også dreper alle filterbakteriene og det anbefales å kjøre på med luftpumper med brusesteiner under behandlingen.
Videre er det en tøff behandling for fiskene (og deg hvis du ikke er forsiktig med Formalin / FMC) og fisker som er hardt angrepet overlever som oftest ikke - behandling eller ikke behandling.

Du kan prøver først med en skikkelig rens i karret og deretter kjøre en behandling med Bactopur direct sammen med en eller annen aniparasittisk behandling.
Deretter er det veldig viktig at du ikke slurver med vannbytte eller vannverdier.
Videre er det viktig at fiskene fores allsidig - gjerne med tilsats av vitaminer f.eks slike dråper som brukes i vannet til burfugl.

Lykke til!

Ok, da skal jeg rense skikkelig opp, sjølom jeg har mer enn nok filterkapasitet. Håper de ikke er angrepet for ille.

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap