Syk kampfisk?

Jeg har en kampfisk som den siste uka halvannen har gjort meg litt urolig..

- Han er rød, men midt oppe på hodet har han fått en missfarging, litt sånn grå-rød istedenfor, ser litt ut som et utslett..

- Rett under hodet har han blitt klumpete, har liksom vokst til en rund ball.. på brystet..

- Han har sluttet helt å lage sånn 'jeg trives' skum som han pleide før..

- Jeg ser aldri at han spiser lenger, han tar det inn i munnen men spytter det ut igjen og det ser ut som om maten bare virvler rundt senere også.. vet ikke om han spiser i det heletatt..

- Han ligger masse på bunnen og 'slapper av' eller noe.. ikke så aktiv lenger, beveger seg også treigere..

- Han 'bor' i et 19L akvarium, har gjort det i ca 2 uker.. han bodde i 12L bolle før, men den sprakk.. han har samme plante/stein/osv som da han bodde i bollen..

- Bytter ca 1 liter vann ver dag - og 1 gang i uka skifter jeg 2/3 av alt vannet.

- Er ikke pumpe..

- Han ble da flyttet også for ca 2 uker siden, er mer lys der han er nå.. (om det har noe å si)

- Han er veld ca 6 mnd eller no bare.. vel jeg kjøpte han da, de sa ikke noe om at han var gemmel eller noe når jeg kjøpte han..

Har tatt et bilde, håper det synes ok - har ikke så veldig bra kamera.
Han ser akkurat ut som min forrige kampfisk... Jeg valgte til slutt å avlive han, fordi han begynte å vise tegn til mistrivsel og smerte. Akkurat som din gjør nå...
Jeg obduserte ham faktisk, fordi jeg ville finne ut hva som gjorde buken hans så oppsvulmet. I buken hans fant jeg en diger, hvitaktig og blomkål-lignende svulst!

Som du ser av bildet, så min akkurat ut som din ser ut nå. Du bør avlive ham, for listen din over tegn på hva som er galt viser helt tydelig mistrivsel og omtrent akkurat de samme som min viste.

Her er bilde av kampfisken med utviklet svulst, og
lese gjerne også tråden jeg startet om dette problemet
Om du tror du orker etter å ha avlivet ham, snitt opp buken med en skarp kniv og undersøk om du kan finne svulst der. Skal du gjøre det, må du avlive den på en måte som ikke skader kroppen dens, f.eks. ved å kutte nakkevirvlene kjapt med kniv (det gjorde jeg). Hvis du gjør dette, håper jeg du vil poste resultatet her, for dette er jeg interessert i å vite, og det kan også være veldig lærerikt for mange andre å lese denne tråden senere, og å se bildene av hvordan en kampfisk med svulst i magen ser ut.

[External Image]
....svulst?
jeg har aldri avlivet noe i hele mitt liv.. har alt sittet å sippet i 10 minutter nå bare ved å finne ut at han er syk.... jeg vet ikke hvor nakkevirvelen er heller, tenk om jeg gjør det feil og han får vondt?!..

....

*lei seg*
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap