Acistrusene våre dør

På to dager har to ancistruser dauet i 125 literen vår. Samtlige har oppført seg frisk og freidig hele tiden, disse to ble funnet med én dags mellomrom flytendes med STOOOR oppsvulmet mage. Prøvde å ta noen bilder som illustrerer det.

Tok full dråpetest, PH og GH/KH er stabil slik som det har alltid vært i karet, nitrit er ikke tilstede heller ikke amoniak i henhold til testene.Utfører delvannskifte 1-2 ganger pr uke hvor de får 20-30l kaldt vann på lik linje med de andre karene.

Noen idéer om hva som kan ha forårsaket dette? Noen medisiner jeg bør skaffe meg?

Ser en del pleier å spørre om man bruker salt når det gjelder malle-dødsfall, vi har aldri hatt salt oppi karet...
Jeg opplevde noe lignende, de to ancistrusene mine døde i løpet av to uker. Hadde hatt de i ca 3 mnd. Ikke noe uvanlig med vannverdiene, og de virket friske og raske ellers. Mine hadde også litt oppsvulmet mage.. hmm..
Ser ut som den har utstående skjell, noe som betyr bukvannsott. Hva spiste de?
Bukvannsott: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.

Min erfaring er at feil kosthold eller frossenfor som er utgått på dato kan også gi bukvannsott.
Har utført delvannsbytte og tilsatt eSHa 2000. Ser ikke ut til at de tre andre har tatt kvelden, men de er veldig runde og gode rundt magene sine, men ikke "sprengt ut" på ene siden som de to som døde hadde. De resterende fiskene har ingen symptoner så langt.

Fores med malletabletter og dov frosne grønnsaker, men ingenting som er gått ut på dato.

Satser på at det ikke sprer seg til de andre nå som eSHa 2000 er tilsatt vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap