Kuhlli øl død hva har skjed

Da jeg så inn i akvariumet da jeg sko lege meg så jeg kuhlli-ålen min var død den lø der uten noe tegn til sykdom. Men før den døde svømte den runt og runt i akvariet,kan det vere fordi det er for lite akvarie? Akvariet er 55l
Er ikke størrelsen på akvariet det er noe galt med nei. Har du testet vannverdiene i akvariumet? Og hvor lenge har du hatt denne kuhliålen ?
Da er det ikke lett og si hva som gikk galt. Det kan være du ikke har brukt nok tid på tilvenning, den kan ha vært stresset etter frakten etc.. Det hender desverre litt for ofte at nye fisker dør.. Kuhli ål bør man heller ikke ha alene da trives best i grupper
Hvor lenge har karret vært oppe?

Jeg mistet også noen kuhlii-åler etter 1 dag. Noen av dem så ut til å ha blitt helt tullete, svømte som gale rundtomkring rett før de ramlet om død..

Kan være nitritt, eller stress...
Kan det ikke være stress? Hvordan ble den akklimatisert? Det virker som om du bare hadde en ål? De liker seg best i stim. Hvordan er det med gjemmesteder?
Har du fått testet vannverdiene?
Hvilke vannverdier har du da?
Dette er et velkjent symptom hos Kuhlii ål som synger på siste verset. Jeg har til gode å lese et velbegrunnet svar om hvorfor de oppfører seg slik på "dødsleiet". Det være seg norske eller internasjonale forum. Men det som er HELT sikkert er at mang en Kuhlii ål er satt inn i kar som "morsomme" fisker, og de har tatt sin død av dette. Kuhlii-ål er, i likhet med de fleste Botia-relaterte fisk, en art som krever GODT INNKJØRTE kar for å overleve. Antagelig er det en brå akklimatisering som er synderen. Kuhlii er IKKE glad i rask endring av vannverdi (salt, TDS, temp, GH eller PH).

Strengt tatt er det ikke en fisk for nybegynnere, eller nystartede kar som ikke har kommet over "new tank syndrom". Dette gjelder selv om man har startet karet fiskeløst, eller på annen måte. Botia er en kravstor fisk
Ja, det tror jeg du har helt rett og Jovial.

Jeg hadde ikke nitritt da de ble satt inn, men nitritt kom med disse. Før testen av blitt oransje, så reagerte ålene. De tålte ikke noe økning, uansett om den var liten. De andre fiskene klarte fint økningen i nitritten uten at det lot seg merke på dem på den måten.
nå har jeg 3 åler og de forseter og svømme opp og ned intil glasset.
er det for lite med 3 åler.
Anbefaler deg å ikke kjøpe flere fisk før du vet hva som foregår. Hva er vannverdiene?

Det går i utgangspunktet an å ha 3 kuhliier, de dør ikke av det. Det er bare det at de trives bedre og er tryggere jo flere de er. Jeg har 4 nå, de trives, men jeg tenker det blir mye bedre når jeg får satt inn 6 til som jeg får kjøpt snart.
Måler du vannverdiene dine?
Har du kjøpt dråpetester hos dyrebutikken for å måle nitritt og pH (evt KH og GH)?

Du svarer ikke på alle spørsmålene du får angående vannverdiene, så jeg lurer på om du kanskje ikke skjønner hva vi spør etter?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap