Mistanke om syk pansermalle :( trenger hjelp.

Inaktiv bruker
For 2 dager siden kjøpte jeg 3 metallpansermaller. Jeg veit jeg bør ha flere men jeg ville ikke belaste filteret mitt for mye på en gang, det har vært under innkjøring i en måned. Jeg har kun 3 pansermaller der! De har hatt det helt fint inntil idag. Idag merka jeg at den ene var veldig stille, og det virker som den har problemer med å svømme! når den beveger seg er den ganske presst ned mot sanden de to andre beveger seg helt normalt. denne ene verken spiser eller graver. den kommer fram, men likevel sitter den helt i ro! jeg ser ingen synlige parasitter eller skader. utseendemessig ser den helt frisk ut, men dette med at den verken spiser eller graver skremmer meg ! jeg trenger hjelp!
Vannverdiene er også helt fine, jeg målte med tetra dråpetest for nitritt, og sera dråpetest for ph
Ammoniakk er også viktig å måle i nystartede kar. Det er giftig, men likevel noe mange overser når det gjelder vannverdier.
Alle som har et problem og forteller at de har tatt den og den vanntesten, bør også alltid opplyse konkret hva man har fått av test-resultater, ikke bare si "fine". Det sier oss egentlig ingenting.

Uansett; det er alltid en god regel å bytte vann så snart man oppdager at det er noe som ikke riktig stemmer i akvariet. Om fiskene ser litt "rare" ut, hva som helst egentlig, da velger jeg å skifte vann. Om nødvendig gjentar jeg det dagen etter.

Noen ganger kan det være alt som skal til; rent vann.

Du skriver at du har hatt akvariet til innkjøring en måned. Er dette de første beboerne i karet, med andre ord? Har du skiftet noe vann overhodet siden du fyllte det med vann første gang?
Inaktiv bruker
Akvariet har ikke vært bebodd før ja, jeg skifta vann noen dager på slutten av innkjøringen. Som sagt var det null nitritt, på tetra sin nitrittest fikk jeg en slags grønngul farge og på sera sin ph test fikk jeg 7 jeg har ikke målt gh, men regner med at den er lav da jeg har vanlig springvann, og ingen form for kalk elementer i akvariet, som stein og skjell jeg bytta igår, og istad men ingenting hjalp dessverre avliva jeg fisken.. men er redd for videre problemer med resten av bestanden
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap