Fiskene dør en etter en..:( hva skal jeg gjøre?

På Fredag så kjøpte jeg meg 6 guppyer, 1 kampfisk og en malle. På Søndag døde den første guppyen.. Det så ut som om han hadde blitt nappet av litt av finnene bak, og jeg trudde dette var årsaken. Men så på Mandag så jeg at kampfisken min hadde noen hvite ''byller'' på seg. Det var en på toppen av hodet og en ved gjellene. Da den døde var den helt hvit i øynene. På Tirsdag og Onsdag døde det en guppy til og mallen min. Nå har ogsåm en guppy til dødd, så jeg har igjen 3 guppyer. Kan dette være en sykdom som sprer seg så raskt? Hva kan jeg gjøre for å unngå dette?
Men jeg har også sett at vannet har steget 4-5 grader i vannet pga. solen og den har sunket ned til 24 grader igjen, når solen er borte.. har dette noe å si for dødsfallene? Hva skal jeg gjøre for å unngå temperaturskifting?
hvor lenge har du hatt karet?
Jeg kjøpte det brukt i sommer, og vannverdiene er helt fine..
Sopp kanskje
Hei.
Jeg vil tippe på sopp, mulig finneråte.

Ta med en fisk, hvis du har mulighet, tilbake til butikken så kan de og ha en idè.
Dette kan være en sykdom som fulgte med fiskene fra hvor du kjøpte de.
Har du fisk i karet fra før? Eller er dette nystartet ?

Temperatur.
Tenk på om du kan flytte karet for å unngå temperatursvingningene, eller evt.....kjøp persienne.
Jevn temperatur er det beste etter min mening.
(Slet med det samme selv på et rekekar jeg har, varierte fra 23-30 grader, noe som resulterte i at alle mine flotte red-bees døde).

Les denne artikkelen, så kanskje du finner ut hvilken sykdom det er: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710 Vist du ikke hadde fisk i tanken fra før av, ville jeg ha klaget høylytt til dyrebutikken du kjøpte dem av, for da var den nok syk når du kjøpte den.
Takk Men har ikke mulighet til å flytte akvariet, og er litt usikker på om jeg kan kjøpe persienner.. Leier en liten hybel, så er ikke sikkert jeg får lov til å ha det..
Nja.. det er nesten nystartet.. Hadde noen fisker oppi karet for 1-2 mnd siden og, men varmekolben funka ikke, så vannet ble varmet opp av lyset og alle fiskene døde :/ Jeg hadde ikke fisk i karet fra før av..
guppy og kampfisk kan være en dårlig kombinasjon, hvis kampfisken er en hann. den ser på alle med lange fargerike finner som en potensiell rival og det skulle ikke forundre meg om han er synderen når det gjelder den første guppien... de andre er jeg derimot ikke helt sikre på..
Jeg trur det er guppy hoene som har skylda, har sett de har jagd han litt, men kampfisk og guppy har jeg ikke hatt noe problemer med før
Har litt det samme problemet....
æ har hatt samme problemet.... etter en mnd med akvarium begynnte fiskan å død en etter en...
hadde sikkert for mange fisk for tidlig, hadde 11 guppy, men de ble satt inn etter 2 uker med akvarie, en kampfisk, tre antriscus sp. nu e d bare 4 guppy igjen, og antrusucan lever i beste vellgående. en av de sistnevndte hadde arr på kroppen og var bleik, men ser bra ut nu. har da åsså fått med to dvergurami æ e litt redd for...
de fleste guppyan hadde ikke hale da de døde, det virket som om de ble spist opp kraftig. noen guppy fikk halen spist opp tidlig, men de levde lenge og en lever enda, en døde ved ett uhell da en død fisk ble tatt opp...
kampfisken så veldig syk ut like før den døde...
de hadde rød avføring en stund, men ganske lenge før de begynnte å dø, så¨har ikke sett d på en stund. Vannverdiene ser bra ut, en gang hadde æ nitritt, men det fikk æ bort.
Er det 70l som står oppført i profilen din, det er snakk om? Hva slags filter har du? Og hva er vannverdiene? Tempen har neppe noe med saken å gjøre.
[QUOTE=Jovial]Er det 70l som står oppført i profilen din, det er snakk om? Hva slags filter har du? Og hva er vannverdiene? Tempen har neppe noe med saken å gjøre.[/QUOT

e d meg (siste innelgg du svare til?) æ har 115 l.
vannverdiene e NO e 0, nitritt e 0, GH e
Lilleanne
e d meg (siste innelgg du svare til?) æ har 115 l. vannverdiene e NO e 0, nitritt e 0, GH e

Nei. Jeg svarte trådstarter.
Jovial
[QUOTE=Lilleanne]e d meg (siste innelgg du svare til?) æ har 115 l. vannverdiene e NO e 0, nitritt e 0, GH e

Nei. Jeg svarte trådstarter.

oki men har du noen råd til meg også blir æ veldig glad var ikke helt sikker på om æ burde lage en ny tråd, eller om æ også kunne få svar på en tråd som hadde omtrent samme problem.
Tja... Det beste rådet ved uforklarlige dødsfall er hyppige vannbytter. Du skriver at du satte inn for mange fisk, for tidlig. Der ligger nok endel av forklaringen. Alle akvarium er sitt eget økosystem og det er ikke alltid "matematikken" rundt f.eks nitrogen-syklusen stemmer. Det finnes noe som kalles New Tank Syndrom. Det betyr i praksis at akvariet er ustabilt det første året og man kan plutselig få uforklarlige dødsfall, selv om verdiene tilsynelatende er "fine" på det tidspunkt man måler. I tillegg har man mulighetene for parasitter, bakterier etc. Igjen, det beste rådet er hyppige vannbytter i startfasen. Etterhvert som ting stabiliserer seg kan man vurdere å trappe ned på vannbytte frekvensen. Dette er selvsagt også avhengig av filter løsningen man har....
takk for svaret trur æ bytter litt vann i morra. det er ikke altfor lenge sia æ har bytta, snart to uker, da hadde æ nitritt, ikke så mye, men fikk det bort etter noen vannbytter.
Hvis du hadde litt Nitritt, og siste vannbytte var for nesten 2 uker siden, så ligger svaret der. Selv om du fikk tynnet ut giften på det tidspunktet er det langt fra gitt at du ble kvitt den helt. Bytt vann ikveld, er mitt råd.
Nei, dette er et nytt akvarium jeg har kjøpt.. på 60 liter, men virker som det har vært noen form for sykdom, har 3 stk igjen som lever.. Men var innom på dyrebutikken på Fredag og i guppyakvariet var det mange fisker som har dødd, så da veit jeg ihvertfall at det er en sykdom

Men de tre jeg har igjen.. De har ikke vist noen form for sykdom, kan disse ha smittestoffet i seg?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap