Hvor lang karantenetid på ny fisk, for å være sikret mot sykdom?
Postet 25.10.09 kl 23:48
Postet 25.10.09 kl 23:51
Ok
Skal sette opp et 540-liters kar, og har i dag fiskene i et 63-liters kar.
Skal ha en stim på 100 rødmunner. Da må jeg bruke storkarret til karantenekar på disse, i 4-6 uker, før jeg kan føre over fisk jeg allerede har.
Etter det kan jeg bruke 63-literen til karantenekar, da resterende planlagt fisk er i et laaaaangt mindre antall
Skal sette opp et 540-liters kar, og har i dag fiskene i et 63-liters kar.
Skal ha en stim på 100 rødmunner. Da må jeg bruke storkarret til karantenekar på disse, i 4-6 uker, før jeg kan føre over fisk jeg allerede har.
Etter det kan jeg bruke 63-literen til karantenekar, da resterende planlagt fisk er i et laaaaangt mindre antall
Postet 26.10.09 kl 00:08
Postet 26.10.09 kl 00:21
Postet 26.10.09 kl 10:21
Postet 26.10.09 kl 10:36
Ja, jeg har også tenkt tanken med at det blir dyrt å medisinere storkarret, men samtidig vil det ta veeeeldig lang til å få innført 100 tetra, om jeg skal føre inn f.eks en liten gruppe om gangen i 63-literen, for så å vente i 4-6 uker før de går over i 540-literen, for så å gjenta dette til alle 100 har gått gjennom karantene.
Disse er ikke viltfanget.
Jeg ønsker i utgangspunktet å beskytte karret mot sykdommer som er vanskelige å få bukt med, eller som kan medføre høy dødelighet blant fisk.
Jeg har i dag noen kuhlii-åler. Hvordan er egentlig dette med kuhliier? Er alle VF eller er de oppdrettet (sånn hovedsaklig)?
Skal ha min. 50 stk kuhliier også i karret, så om disse som regel er viltfanget, så burde jeg vel være ekstra forsiktige med innføring av disse?
Hvor nyttig er det egentlig å "forhåndsmedisinere"?
Er praziquantel noe som tar det meste, eller tar det bare noen type parasitter?
Skal også ha dvergciklider i karret.
Disse er ikke viltfanget.
Jeg ønsker i utgangspunktet å beskytte karret mot sykdommer som er vanskelige å få bukt med, eller som kan medføre høy dødelighet blant fisk.
Jeg har i dag noen kuhlii-åler. Hvordan er egentlig dette med kuhliier? Er alle VF eller er de oppdrettet (sånn hovedsaklig)?
Skal ha min. 50 stk kuhliier også i karret, så om disse som regel er viltfanget, så burde jeg vel være ekstra forsiktige med innføring av disse?
Hvor nyttig er det egentlig å "forhåndsmedisinere"?
Er praziquantel noe som tar det meste, eller tar det bare noen type parasitter?
Skal også ha dvergciklider i karret.
Postet 26.10.09 kl 10:45