Hvor lang karantenetid på ny fisk, for å være sikret mot sykdom?

Hvor lang karantenetid bør man ha på nyinnkjøpte fisker, før man kan være trygg på at de ikke har noen smittsomme sykdommer?
Helt trygg kan man aldri bli. Men 4-6 uker vil gi en veldig god indikasjon.
Ok

Skal sette opp et 540-liters kar, og har i dag fiskene i et 63-liters kar.

Skal ha en stim på 100 rødmunner. Da må jeg bruke storkarret til karantenekar på disse, i 4-6 uker, før jeg kan føre over fisk jeg allerede har.

Etter det kan jeg bruke 63-literen til karantenekar, da resterende planlagt fisk er i et laaaaangt mindre antall
Vær obs på at det kan bli veldig dyrt å medisinere storkaret dersom du bruker dette som karantenekar. Hva med å heller anskaffe deg tetraene litt etter litt? Dette gavner både lommeboken og filteret.
Hvor lang karantenetid avhenger av hvilke sykdommer du ønsker å beskytte deg mot. Viltfanget fisk kan ha enkelte parasitter som tar meget lang tid før man finner spor av, men vanlig oppdrettsfisk har sjelden dette.

Mao. jeg vil anbefale lengre karantene på viltfanget fisk enn oppdrett.
På VF fisk så kjører jeg en "avlusning"med praziquantel, pga at de fleste VF har med seg ulumskheter fra jungelen.
Så skal man være relativt sikker så mener jeg man bør avluse og en karrantene tid på ihvertfall 4-6 uker, med en start på 21 dager med praziguantel.
Ja, jeg har også tenkt tanken med at det blir dyrt å medisinere storkarret, men samtidig vil det ta veeeeldig lang til å få innført 100 tetra, om jeg skal føre inn f.eks en liten gruppe om gangen i 63-literen, for så å vente i 4-6 uker før de går over i 540-literen, for så å gjenta dette til alle 100 har gått gjennom karantene.

Disse er ikke viltfanget.

Jeg ønsker i utgangspunktet å beskytte karret mot sykdommer som er vanskelige å få bukt med, eller som kan medføre høy dødelighet blant fisk.

Jeg har i dag noen kuhlii-åler. Hvordan er egentlig dette med kuhliier? Er alle VF eller er de oppdrettet (sånn hovedsaklig)?

Skal ha min. 50 stk kuhliier også i karret, så om disse som regel er viltfanget, så burde jeg vel være ekstra forsiktige med innføring av disse?
Hvor nyttig er det egentlig å "forhåndsmedisinere"?
Er praziquantel noe som tar det meste, eller tar det bare noen type parasitter?

Skal også ha dvergciklider i karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap