Problemer med esha exit-kur/hvitprikk

Hei

Har ett kar på 120 liter hvor det dukket opp hvitprikk på sverddrager hannen min på torsdag. Ikke rart, som han farter rundt:P

Har kjørt en Esha exit kur kombinert med Esha 2000, for fisken hadde antakeligvis også finneråte, og har lest at dette kunne være til å anbefale uansett, ved hvitprikk. Det er bare denne ene fisken jeg ser hvitprikk på.

Men - når jeg avsluttet kuren på lørdag, hadde fisken ennå prikker. Tilsatte enda en dose med exiten. På søndag hadde fisken ennå hvitprikk, den hadde til og med fått noen nye prikker, til min store frustrasjon.. Kan også legge til at alle mine posthornsnelgler og mange sandsnegler ble funnet døde

Så jeg søkte litt her, og leste på en tråd at man kan starte en til kur, og tilsette 30% ekstra exit. Tok vannbytte på 1/3, og begynte ny kur. Men, tilsatte også en dobbel dose esha 2000, fordi jeg har gh 3 for tiden, som jeg ikke hadde tenkt på før. Og fiskene ble helt tydelig forgiftet. Alt yngelet falt til bunnen, og resten av fiskene bare peste og ble helt slappe... Så jeg fikk panikk og byttet 1/3 vann. De ble litt bedre etter ca en halvtime, men var ennå bekymret.

Så jeg skiftet 1/3 vann til i dag. Fiskene virker ennå litt slappe..Men ingen omkom heldigvis

Og - hva nå? Skal jeg starte varmekur? Er veldig skeptisk til det, for har guppy(har lest de ikke tåler det så godt) sverddrager og sverddrageryngel på 1 uke, rødmunnstetra, noen små SAE og kuhlii. Er spesielt bekymret for yngelet.

Trenger virkelig noen gode råd her, sitter fast. Er blitt veldig skeptisk til medisiner nå.. Tenkte på saltbad, noen som har erfaring med det?

Takk for svar på forhånd
Jeg har hatt samme problemet, Esha Exit tok livet av alle mine snegler også. Men fortsett å kjør enten Exit eller Esha 2000 helt til prikkene forsvinner, noen ganger trenger man å kjøre kuren ekstra lenge.
Noen ganger så tror jeg at konklusjonen "hvitprikk" trekkes for raskt.

Jeg fikk en hvit prikk på en av mine fisker, så det ann noen dager, kom ikke flere prikker, prikken forsvant, og ingen behandling var nødvendig.

Sikker på at det er hvitprikk du har?
Kan det være en liten skade med soppinfeksjon?
Hmmm, så jeg burde starte en ny kur med Esha? Den vanlige dosen, eller med 30% mer? Og ingen esha 2000?

Ingen som har noen formeninger med varmekuren?

Ja, er helt sikker på at det er hvitprikk. Har hatt dette før, så jeg kjenner det igjen. Masse prikker på finnene og kroppen, av ulik størrelse. Det er kommet mange nye prikker i dag..:/

Det er dessverre blitt slik at hvitprikk-parasitten har vist seg å bli stadig mer resistent mot en del av de medisinene som finnes på markedet. Det blir altså stadig vanskeligere å ta livet av parasitten med medisiner.

Varmekuren er noe annet, og i de tilfellene jeg har hatt hvitprikk på nyinnkjøpte fisk i karantene, så har varmekuren tatt knekken på parasitten hver gang. Jeg har økt temperaturen til 32°C og hatt den så høyt i fem dager. Jeg har kontrollmålt med både to og tre termometere. Så har jeg senket temperaturen ved å skru av varmekolben og latt tempen synke av seg selv i et døgn. Deretter et vannbytte med skikkelig grundig slamsuging, og så nye to døgn med høy temperatur. Har aldri hatt tilbakefall med den metoden, alle har blitt friske.

Det er av største viktighet at man ikke TROR temperaturen er 32°C eller nesten 32°C... for det gjør bare vondt verre og forverrer sykdommen! Man må kontrollere temperaturen med flere termometere, siden mange av termometerne til akvariebruk er av så dårlig kvalitet at de kan vise opptil 2°C feil. Det betyr at man tror tempen er 32, mens den i virkeligheten kanskje bare er 31 eller 30 grader... og da ser man istedet at sykdommen blir mye verre! Parasitten dør ikke, den formerer seg da bare fortere.

En annen ting er at mange varmekolber ikke går så høyt som 32 grader. Det første man må gjøre er derfor å skaffe seg en varmekolbe som faktisk greier å fremskaffe den temperaturen man må ha for å drepe hvitprikk-parasittene.

Jeg gjentar: 31.5°C er ikke nok! Det SKAL og MÅ være 32°C (eller en halv grad over det), for at parasitten skal dø.
Okei, takk Mona o. Vurderer nå sterkt å starte varmekur. Men - hva med sverddrageryngelet? Vil det tåle varmen? Vil sårt miste dem..

Og rødmunnstetraen.. I fiskebasen står trivselstemperatur på maks 26 grader..vil de tåle varmekuren da?
Hmm.. og.. guppyen? HAr også lest at de ikke tåler varmekuren?

Bare del erfaringer
Hjelp noen? Blir ikke å starte behandling (varmekur/esha exit) før i morgen, men bra å være klar
Jeg ville prøvd Esha 2000, prøv dette 5-6 dager med 12dråper per 100 l, ingen forbedring etter dette, prøv evnt. da med varmekur.
Christian Mørk
Jeg ville prøvd Esha 2000

Du mener vel EXIT? 2000 er mot bakterielle infeskjoner og hjelper ikke på hvitprikk.

Til trådstarter: Har du vært gundig med slamsuging under medisineringen? Slamsuging er UHYRE viktig ved hvitprikk.
Ja, det er vel exit han mener..

Har ikke slamsugd UNDER behandlingen, men både før og etter.. Vil ikke klusse til med medisinen når den skal få fungere. BUrde jeg gjøre det? Skal ikke medisinen drepe parasittene..?

Vil fortatt gjerne ha råd om varmekur + guppy, rødmunnstetra og yngel
Hei, har noen dårlige nyheter. I går fant jeg en død guppyhann. Den var jo helt frisk og rask, spiste som normalt. Den hadde ingen hvitprikk dagen før..Legger ved et bilde av den, kanskje noen kan se noe av bildet?

Legger også ved ett bilde av sverddrageren. Det er vel hvitprikk den har? På det andre bildet ser man tydelig prikker på siden..Halen har begynt å få små hull også.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... Hadde det hjulpet noe å ta sverddrageren ut av karet? For den har ikke smittet noen andre fisk ennå.

Takk for hjelpen hittil
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap