Hjelp til medisiner som bør finnes i mitt fiskeapotek

Hei!
Er det noen som kan hjelpe meg med medisiner man bør ha i fiskeapoteket mitt.
Jeg tenker først og fremst på gode medisiner som kanskje må bestilles fra nettbutikker evnt. utlandet. Men også medisiner som kan kjøpes lokalt.

Pr i dag har jeg Esha exit og esha 2000 (+esha optima)

Jeg liker best å bruke medisiner som ikke ødelegger filterbakteriene, men forstår jo også at slike kanskje må til hvis det ikke finnes noe alternativ.

Sykdommer jeg ønsker å dekke opp i apoteket mitt er jeg noe usikker på, da jeg ikke vet hvilke sykdom som evnt. vil ramme mine fisker. Men ønsker å ha medisiner tilgjengerlig som dekker det meste, inkl avlusningsmedisin hvis jeg f.eks kjøper VF fisk

Alle gode forslag taes imot med takk!

Anne Marie
Jeg har kun Esha 2000 og Esha exit på lager. Esha 2000 dekker jo de fleste sykdommer, og hvitprikk som exit hjelper mot er også en relativt vanlig sykdom.
Jeg synes det blir unødvendig med mange forskjellige medisiner, siden de dekker de vanlige sykdommene, og hjelper godt. Nå har jeg bare vanlige fisk da, men hadde jeg fisker som var ekstra utsatt for spesielle sykdommer ville jeg også hatt medisiner for dette. Ellers har jeg ekstra filter og slikt liggende i fall jeg trenger et karantenekar.

Avlusningsmedisiner har jeg ikke hatt bruk for, så vet ikke hva man trenger. Kanskje en mot innvollsormer kan være lurt å ha? Er ikke VF scalare utsatt for det for eksempel?
Esha Exit er en glimrende medisin mot hvitprikk og Oodinium. Virkestoffet er malakitt grønt. Kombinert med slamsuging er du godt rustet mot disse 2 parasittene. Esha 2000 er ubrukelig mot annet enn milde, sekundære, bakterie angrep. (Men i disse tilfellene er den god å ha). Mot parasitter bør du ha f.eks Flubendazole (selges som Kusuri Wormer Plus) og Praziquantel (selges som Dactymor på bl.a Tropehagen). Mot bakterielle infeksjoner er utvalget større... JBL Furanol, Maracyn 1 + 2, etc.. i tillegg er Sera Nematol god å ha på lur om du får Cammalanus i karet... Styr unna podukter fra Prodac eller Waterlife.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap