Svart or kongler

Er det noen som har erfaring med Svart Or kongler, og sopp på fisk/yngel. Om Svart Or kongler senker PH eller tar kun soppen Svart or blir også kalt (Older)
Det forebygger soppangrep på egg og reduserer kimtallet i vannet, så en viss effekt bør det ha. Noe spennende på gang?

Bruker det stort sett i surt vann så jeg er ikke sikker på om det påvirker pH.

HM
Ja vi får ei stor sending fisk fra Peru
Eivind Idland
Svart or blir også kalt (Older)

Du mener kanskje Black Alder (ikke Older)? Det er iallefall det engelske navnet på det.

Det forebygger sopp og mugg på egg, men jeg har store tvil om at det vil kurere noe dersom det først har brutt ut på fisk. Du skriver "kun tar soppen" som om det var noe som kurerte en soppsykdom i fullt utbrudd. Det gjør det nok ikke. Jeg har iallefall aldri sett noe slikt nevnt i sammenheng med utenlandske forum, der jeg har lest om bruken av det til eggklekking.
Plussmedlem
Oretrær blir også kalt older. Inkludert treet med svartorkongler.
Plussmedlem
Jepp, det finnes to arter av de, gråor og svartor. Kalles også older ja, men har flere betegnelser i de mange norske dialektene. På engelsk black and grey alder.
Har ikke kjennskap til konglene, men vet at ora er det eneste treet som feller grønne blader. Dette fordi den får nitrogen fra et symbiotisk forhold til bakterier u jorda, og tar det ikke som andre trær fra bladene om høsten.
Noen som vet forskjell på gråor og svartor?
Hei!

Tenkte jeg skulle prøve med svartorkongler til klekking.

Har funnet or langs et vann nær der jeg bor, men er usikker på om det er svartor eller gråor. Hvordan ser jeg forskjell? Noen som har bilder?
Du finner noen bilder hos Store Norske Leksikon.

Her er svartor - med bilde av tre, blad og kongler.

Du kan da sammenligne med gråor.

Trykk på bildene for større visning.

Lykke til!
Takk Trude!

Etter hva jeg klarte å se på bildene ser det ut som det er svartor jeg har funnet
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap