Symptom(er) på sykdom?

Hei, har lagt merke til at fiskene i karet vårt har begynt å oppføre seg anderledes enn de har gjort før.
Kan ikke helt forklare hva det er, men virker som de er i mindre aktivitet, og de "sturer" på en måte.
Kysseguramien står stille i ett hjørne, og neontetraene "henger"over skipsvraket vi har i karet, og Corydorasene(aenus og adolfoi) kan jeg like godt finne oppi flyte plantene som på bunnen. Selv platyene og guppyene virker til å svømme mye mindre rundt enn de gjorde for 1-2uker siden, kan dette skyldes en sykdom?
Har en 250L og bytter vann hver uke. Har levert vannprøve for noen uker siden og den var bra. Gir de variert for og temperaturen ligger på 25g.
Plussmedlem
Stressa akvarist
Hei, har lagt merke til at fiskene i karet vårt har begynt å oppføre seg anderledes enn de har gjort før. Kan ikke helt forklare hva det er, men virker som de er i mindre aktivitet, og de "sturer" på en måte. Kysseguramien står stille i ett hjørne, og neontetraene "henger"over skipsvraket vi har i karet, og Corydorasene(aenus og adolfoi) kan jeg like godt finne oppi flyte plantene som på bunnen. Selv platyene og guppyene virker til å svømme mye mindre rundt enn de gjorde for 1-2uker siden, kan dette skyldes en sykdom? Har en 250L og bytter vann hver uke. Har levert vannprøve for noen uker siden og den var bra. Gir de variert for og temperaturen ligger på 25g.

Hvis samtlige fisker i karet, på tvers av artsgrensene, har endret atferd er det helt klart at noe er galt med karet ditt og mitt tips er vannkvaliteten.
Du sier at du leverte vannprøve for noen uker siden. Altså er det en stund. Og på denne stunden kan vannverdiene ha forandret seg mye.
Men du er litt sparsommelig med informasjonen, så jeg tillater meg noen oppfølgingsspørmål.
Er det andre symptomer enn passivitet?
Hvor stort er karet ditt? Har du gjort noen forandringer i det i det siste, som f.eks. ny pynt, ny pumpe, nye fisker eller liknende?
Merker du noen økning i aktiviteten når du skifter vann? Og hvor mye vann skifter du i en gang, sånn ca?
karet er på 240-250liter, bytter vann ver mandag, og bytter da ca 30%-40%. Ikke gjort noe nytt i karet, prøvde å ta ett kaldtvannsbytte denne gangen, gradene sank 4-5grader, men er nå oppi det normale igjen, som er rundt 25-26grader. Ikke noe forskjel på fisken før og etter vannbytte, hadde også oppi noe vannforbedring denne gangen, men fisken endret ikke oppførsel. Ikke noe ny øpynt eller planter, eneste nye er at jeg satte på en blåfiltersvamp på innsugsrøret til pumpa, for å gjøre den litt mer yngel/reke sikker, men trur fisken oppførte seg rart før dette ble gjort også. Skal få levert en vannprøve i morra, men trur ikke dette har med vannverdiene å gjøre.
Hva måler dem vannet med? strips eller dråper, strips gir ikke nøyaktige nok verdier, råder deg til å kjøpe ditt eget måleutstyr med dråper så kan du ta daglige målinger.
Alle tester er utført med dråpetester. Den siste er levert Tam Tam zoo her og de er vel norgest største så jeg vil nok tro de gjør en god jobb. Tar meg en tur dit i dag og hører hva de sier om saken.
Takker ellers for svar fra dere.
Ser du bor i råde, ett lite forslag, ta deg en tur til dahls dyrerike i moss, der har dem kompetanse til å hjelpe deg, der er det voksne folk som vet hva dem prater om Oppe til 20.00 hver dag og 18.00 på Lørdager
Hvordan filter kjører du i akvariet ditt?
bruker du temperert vann rett fra krana?
bruk kaldt vann og filteret er ett utvedig filter, merke AM-Top at3337 eller står i hvertfall at337 på en merkelapp på filteret, er to sånne oppbevarings kasetter i det, har fylt det med noe "spagheti" i plast, og to sånne blåfiltermatter(er bare sverte i stede for blå her
Har nå vært å testet vannet, det var farlig lav PH 5-5,5. Har nå renset pumpa og tatt ett kaldt vannsbytte, 70L. Byttet vann på mandag og testet også vannet i krana og vannkvaliteten fra krana er helt ok, så vi får ta en ny test omnoen dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap