Hva er den mest humane måten å avlive syk fisk på?
Postet 04.11.09 kl 13:26
Mange bruker kokende vann eller en skarp kniv til å kutte hodet med. På begge måter dør fisken tvert, og lider ikke. Det mest humane tror jeg likevel er å bruke nellikolje. Nellikolje brukes blandt annet til å bedøve kulefisk før klipping av nebb. For å avlive tilsetter du først antall dråper som brukes for bedøving i en bøtte akvarievann og slipper fisken oppi. Snart vil gjellene bevege seg sakte, og fisken svømmer på siden. Derreter tilsettes så mange nellikoljedråper at fisken får overdose og sovner inn.
Postet 04.11.09 kl 13:30
Endret: 04.11.09 kl 13:30
Postet 04.11.09 kl 13:41
Postet 04.11.09 kl 13:42
Endret: 04.11.09 kl 13:43
Postet 04.11.09 kl 14:27
Postet 04.11.09 kl 21:21
Postet 04.11.09 kl 21:33
Hvis du vil bli enda mere forvirret så kan du lese denne tråden om emnet.
En skarp kniv og en stødig hånd er ganske "humant" skulle jeg tro.
En skarp kniv og en stødig hånd er ganske "humant" skulle jeg tro.
Postet 04.11.09 kl 21:36
SmokeyKan jeg spørre hvilket apotek som får det inn? Har forhørt meg om nelikolje på enkelte apotek som helt har sluttet å føre det...har nesten gitt opp.
Apoteket på KBS sa at de pleier å ha det før jul. Damen sa også at de kunne skaffe meg det til lørdagen, men jeg regner med at det er for sent da. I hvertfall for akkurat denne fisken...
Skarp kniv... Gulp. Nei, det høres ikke helt meg ut. Jeg tenker jeg går for kok. Det er en liten fisk.
Bare å stålsette seg.
Postet 04.11.09 kl 21:52
Postet 04.11.09 kl 21:54
Human måte og avlive fisk på.
-ddet finnes nokk 100vis av gode metoder,men ett hardt slag i hodet er nok(knus skallen)
-som sportsfisker ser æ at allt for mange andre fisker behandler fiskefangsten dårlig.
fiskene blir ikke umiddelbart avlivet etter fangst,og blir liggende og gispe etter vann/luft til de dør.dette er gammel tradisjon og uvitenhet.
syns sjøl at det e ekkelt,neste gang æ ser dette ska æ varsku .
-som sportsfisker ser æ at allt for mange andre fisker behandler fiskefangsten dårlig.
fiskene blir ikke umiddelbart avlivet etter fangst,og blir liggende og gispe etter vann/luft til de dør.dette er gammel tradisjon og uvitenhet.
syns sjøl at det e ekkelt,neste gang æ ser dette ska æ varsku .
Postet 04.11.09 kl 22:16