3 døde og en til syk... hva kan det være?

Akvarium: 60l med modefisert fluval 2 filter. Vært i drift i 2månder.
Ph: ca7.5 hardhet rundt 8-10. Ingen nitritt.

I dette karret går det platyer og guppier, og det ser ut som de trives. Yngel har kommet denne uken også. Men så er problemet at det den siste måneden har vært en dødsrate på rundt 1 annenhver uke. 2 guppier, 1 platy og nå er en platy syk med samme symptomene som den siste.

Felles for alle dødsfallene er at vi har observert en "knekt" rygg i forkant av at fisken har oppført seg syk. Plutselig over natten finner vi så fisken liggende på bunnen ganske apatisk. Bakfinnene på samtlige har også vært sammenklemt, og de har virket magre. Den ene guppien hadde en rykkvis svømming og svømte tidvis ukontrolert i ring før den døde.

Platyen som er syk nå og som er i karantene var helt frisk i går og spiste med stor iver. I dag fant vi han på bunnen omtrent fast i en plante. Den ligger helt i ro lenge og så finner den ut den skal svømme litt før den daler ned til bunnen igjen. Den virker mager og når jeg lyser med lommelykt på siden av den så ser det ut som skjellene er veldig lyse, nesten hvite. Jeg sliter med å sette diagnose.. Har jo tenkt på at det kan være fløyelssyke pga det hvite på sidene men tør jo ikke sette i gang en temperaturkur hvis det er noe annet. For hva kan den "knekte ryggen" bety?

Håper det er noen glupe som vet det for jeg er veldig forvirra
Ta en titt på kapittel Ankerom For meg så høres det ut som dette, men jeg er ikke sikker. Håper noen med mer erfaring kan hjelpe deg.
tillegg: Fisken har en hvit kant under seg. særlig magefinnen. Veldig tydelig hvit rundt hele
Dette høres typisk ut som et bakterieangrep av Columnaris.
Det kan være litt vanskelig å behandle men første steg er å skifte vann.
Sykdommen opptrer ofte i litt overfylte akvarier hvor vannet raskt blir dårlig - sier ikke dermed at det er tilfelle hos trådstarter.
Deretter kjøres en behandling med antibakteriell medisin (f.eks Bactopur Direct som inneholder Nifurpirinol) samtidig som temperaturen evt senkes til 22-24 grader for å sinke sykdomsutviklingen.
Vær obs på at hvis du bruker Bactopur Direct så "føkker" du opp alle filterbakteriene i samme slengen så følg nøye med på vannverdiene ettrpå.
Jeg har satt igang medisinering(mot bakterier) av den syke fisken som går i karantene så får vi se. Den fikk saltbehandling(ektozon) første døgnet og i motsettning til de andre så overlevde den natta.

Kan være det du sier, men syns det er litt rart da karret er langt fra fult og har 20l vannbytte hver uke.
Det trenger ikke være slik at akvariet MÅ være overfyllt for at fisk kan bli Columnaris.
Når jeg jobbet i akvariebutikk fikk vi veldig ofte inn levendefødende med Columnaris.
Vil tro at mellom 30% og 50% av det vi fikk inn av kulturvarianter av levendefødene var syke eller hadde smitten med seg ved ankomst.
Dette er dessverre et reslutat av at mange levendefødende litt flåsete sagt drettes og fores opp i (for svak) medisin og saltlake i Asia.

Dette er en sykdom som fisk - spesielt levendefødende - kan være bærere av over tid og den slår ofte ikke ut før fiskene svekkes av en eller annen form for stress.

At det ikke er mer å se av denne sykdommen i butikkene rundt omkring tolker jeg dit hen at mange butikker faktisk er flinkere til å ta vare på fisken sin og behandle den enn mange inne her ønsker å tro ut fra det de ser når de besøker en butikk...
Det jobbes nemlig mye i akvariebutikker utenom åpningstiden også
ja jeg skjønner. Platyen døde i dag. Skikkelig hvit og blek rundt gjellene på sitt siste.
Har bestillt esha 2000 og exit og skal ta hele karret tenker jeg. Har hørt det skal vistnok være bra medisin som er skånsom. Vil yngel overleve en slik behandling?
Om du frykter Columnaris så hjelper ikke de medisinene du har bestilt. So Jo nevner, du må ha medisin med nifurpirinol, alternativt sarafloxacin. Esha er ikke kraftig nok.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap