Jeg har hatt akvarium i flere år nå og er kjent med de vanlige fiskesykdomene. Nå har det i midlertidig slått til en ukjent sykdom som raskt tar livet av fiskene mine.
- Akvariet er 60L med innvendig filterpumpe og er godt beplantet.
- Vannet skiftes en til to ganger på 14 dager og vannverdiene er helt fine (bløtt, lett surt vann uten tegn til nitrat eller nitritt).
- Akvariet er relativt nyoppsatt (3mnd). Det stod uten fisk i ca 1mnd før 5 otocinclus og 5 reker flyttet inn. Etter ytterligere 2 uker kom en stim med 10 kardinaltetra. For 2 uker siden kjøpte jeg en dverggurami hann.
- Fiskene virket som de trivdes bra. Tetraene viste lekadferd og dvergguramien begynte tidlig å lage skumrede.
- Så kjøpte jeg inn 2 dverggurami hunner, for litt over en uke siden, som skulle gjøre akvariet komplett.
- Dermed begynte fiskene å dø. Først døde den ene guramihunnen etter to dager uten å ha vist noen symptomer på sykdom. Deretter begynte tetraene å dø. Den første dagen etter at guramihunnen døde var det tre døde tetraer om morgenen. Jeg merke til at en av de andre tetraene var blek rundt munnen og i løpet av dagen var den også død.
De neste dagene døde en og en tetra. Alle hadde samme symptomer: de ble bleke rundt munnen og så slappe, før de døde i løpet av en halv dag til en dag fra de virket helt friske.
For noen dager siden døde også guramihannen. Symptomene var et lite felt bak på kroppen som ble blekere, fiske ble slapp og raskt død. Alt i løpet av under et døgn.
- Otocinclusene og rekene virker å ha sluppet unna. 3 tetrahunner, fulle av rogn, er også i live og ingen fisk har dødd de siste to dagene.
Har noen andre opplevd noe lignende eller vet hva dette kan være? Glad for alle tips