Scalare med kviselignende panne

hei! har en voksen scalare som har 4 utvokster i panna... to på hver side over øyet liksom.... den kan minne mest om en poppet kvise , det lille hvite som kommer ut... (veit det var en ekkel sammenligning og jeg har ikke sjangs til å ta bilde av han for han bor bak en rot med stor javabregne på)
noen som har forslag? den spiser som normalt.. viser ikke tegn til spesiell mistrivsel og det er bare denne som er sånn...vannet her er bra med gode rutiner for vannskift og jevn kontroll! første jeg tenkte på var om det var små mark på vei ut!
Jeg er ganske sikker på at dette er sykdommen Hexamita, eller også kalt "Hull i hodet syken". Beskrivelsen din passer akkurat.

Dette er en sykdom som først og fremst rammer store ciklider som discus, scalarer og oscar, men også små ciklidearter kan fra tid til annen rammes.

Det er veldig mye ulik informasjon å finne om denne sykdommen, og meningene er mange. Noen mener det er lett å kurere, andre sier det er vanskelig. Uansett tror jeg det er lurt at du googler det litt, både her på AF og på www For å få et mest mulig nyansert bilde av det du står ovenfor.
Her er blant annet en tråd om temaet på Akvaforum.

Det kan se ut som den almenne oppfatningen av sykdommen går på at det er vitamin- og mineralmangel som forårsaker det, som f.eks. resultat av langvarig og ensidig, lite variert kost. Andre mener det ikke kan være det fordi discus ofte rammes, enda det er vel en fiskeart som man ofte legger ned en del penger i fôret til blant mange akvariefisk.
Sykdommen må medisineres når den først har brutt ut.
ok... har fått tatt ett brukbart bilde nå.. hvis jeg bare får lastet det inn på dataen (finner ikke kabelen) så kan jeg photoshoppe og zoome litt så det syns skikkelig.. btw. takk for svar.. har hatt noen fisker før (discus) og der var det ett par som hadde hull i hodetsyken men det var ikke hvite utvokster... bare søkk i skallen...
larsh
har hatt noen fisker før (discus) og der var det ett par som hadde hull i hodetsyken men det var ikke hvite utvokster... bare søkk i skallen...

aha.. nå ser jeg det.. det hvite blir borte og etterlater seg ett lite hull.. jaja får lese litt igjen da.. har gått knirkefritt lenge nå så:P
au da.. kammeraten har blir verre i dag så dette trur jeg ikke går veien for han/hun? nå har det blitt ett eneste stort sår mellom øynene (de to øverste bildene) det nederste er slik den var på lørdag kveld...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap