Skjørtetetra på skjeiv kjøl..
Har 6 skjørtetetra, hvor av en har begynt å oppføre seg stadig merkeligere. Har fulgt med en stund og sett at den stadig må jobbe for å holde seg i vater, virker som den sliter med flyteblæra. I dag har den begynt å ta seg en tur opp i skorpa å hente luft også, som slipper ut som bobler etterhvert. Alle de andre fiskene (div tetra) ser ut til å ha det fint.
Har bare hatt akvariet et par uker, og venter ennå på vannteste-sett i posten.. Har med andre ord lite kontroll på vannverdiene. Byttet en del vann i dag, men ser ingen forandring i oppførselen.
Er det mest sannsynlig dårlig vannverdi som bare gir seg utslag hos denne ene, eller har den seriøse personlige problemer? Den ser ikke ut til å ha det så bra..
Har bare hatt akvariet et par uker, og venter ennå på vannteste-sett i posten.. Har med andre ord lite kontroll på vannverdiene. Byttet en del vann i dag, men ser ingen forandring i oppførselen.
Er det mest sannsynlig dårlig vannverdi som bare gir seg utslag hos denne ene, eller har den seriøse personlige problemer? Den ser ikke ut til å ha det så bra..
Postet 09.11.09 kl 22:49
Endret: 09.11.09 kl 22:53
Svømmeblære trøbbel
det er typisk trøbbel med blæra det
fisken prøver å svelge luft så den stabiliserer seg,. det som kan hjelpe i dette tilfellet er faktisk litt tilførsel av salt,.akvariesalt ikke bord salt helst ,.men man tager det man har,. dernest noen vannbytter etter et par dager,. tolmodighet er også et lite et lite tips,. som regel ordner Naturen det selv,.
husk bare på om du bruker vanlig salt, i grunn et fy fy produkt, så ikke bruk det med jod i ,.
fisken prøver å svelge luft så den stabiliserer seg,. det som kan hjelpe i dette tilfellet er faktisk litt tilførsel av salt,.akvariesalt ikke bord salt helst ,.men man tager det man har,. dernest noen vannbytter etter et par dager,. tolmodighet er også et lite et lite tips,. som regel ordner Naturen det selv,.
husk bare på om du bruker vanlig salt, i grunn et fy fy produkt, så ikke bruk det med jod i ,.
Postet 09.11.09 kl 22:56
filathortolmodighet er også et lite et lite tips,. som regel ordner Naturen det selv,.
ja, naturen ordner vel opp, på en måte eller en helt annen (...)
men fisken har nå slitt en stund, kanskje 2 uker siden jeg begynte å legge merke til den, men det har blitt mye verre siste dager. kan vel ta en tur innom akvariesjappa i morra og få "riktig" salt da, hvis jeg først skal gjøre det. er det saltet usunt for de andre? bør jeg ha den for seg selv til salt-behandling?
Postet 09.11.09 kl 23:06
filathorhusk bare på om du bruker vanlig salt, i grunn et fy fy produkt, så ikke bruk det med jod i ,.
hehe, måtte ta en titt i matskapet og se hva jeg hadde. en stor pose havsalt så jo umiddelbart fint ut, men med tittelen JoZo, er det trolig ikke så bra.. men det har jo en slående beskrivelse på baksiden;
"JOZO Havsalt har mange anvendelsesområder og kan med fordel brukes til røking og behandling av fisk etter gamle resepter"
Det KAN jo ikke bli feil!
Postet 09.11.09 kl 23:13
Saltbehandling
for å si det slik saltet hejlper bare fisken til å stresse ned, hverken mere eller mindre, har med somose å gjøre, likevekt å balanse,. fisken drikker ferskvann å tisser saltvann ut igjen,. dermed forbruker fisken mere energi, som den egentlig trenger for å komme seg.
Om fisken spiser , og ellers virker grei bortsett fra den sjanglinga, så ikke flytt den i eget kar men, bare tilfør saltet, i små mengder,. så får bare Naturen gå sin gang,. det finst andre mere harføre måter å hjelpe fisk med svømmeblære problemer på men de er oftest så avanserte å få til at det må kun svært erfarne akvarister gjøre..
derfor nevner jeg det ikke engang,.
Om fisken spiser , og ellers virker grei bortsett fra den sjanglinga, så ikke flytt den i eget kar men, bare tilfør saltet, i små mengder,. så får bare Naturen gå sin gang,. det finst andre mere harføre måter å hjelpe fisk med svømmeblære problemer på men de er oftest så avanserte å få til at det må kun svært erfarne akvarister gjøre..
derfor nevner jeg det ikke engang,.
Postet 09.11.09 kl 23:13
filathordet finst andre mere harføre måter å hjelpe fisk med svømmeblære problemer på men de er oftest så avanserte å få til at det må kun svært erfarne akvarister gjøre..
ja nei.. jeg har jo tenkt tanken på å fremskynde naturens gang......
men hva er "litt" salt? har 150 liters kar.
takk for responsen!
Postet 09.11.09 kl 23:17
Saltbehandling
jeg bruker regelen 1 ts pr 10 l vann,. er ikke saltvannsfisk vett du
Postet 09.11.09 kl 23:42
Postet 25.11.09 kl 14:18