Hva feiler kampfisken min?

Fikk meg min første fisk for en uke siden, en kampfisk. Den var veldig pen og slikt når jeg fikk den men nå så ser den noe stusselig ut. Halen dens har blitt flisete og har blitt grå på tuppene. Den er og ganske stille og begever seg ikke så mye selvom den har ganske god plass (60 liter til fire fisker).

Har lest litt rundt på nettet og lurte på om det kunne være finneråte? Kjøpte meg noen nye fisker i dag (før jeg merket at noe var galt med kampfisken) så er bekymret for at disse og skal få hva det nå enn er.

Noen som vet hva det kan være? Og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det?
Har du hatt andre fisker sammen med kampfisken lenge?

I så fall kan det hende de napper i finnene dens og at den er blek, fordi den er stresset og ikke vet hvor den skal gjøre av seg for å slippe unna.

Kampfisk er en fisk som helst skal være alene. Hvis ikke den jager de andre, kan de jage ham på grunn av de lange finnene.

Når satte du opp karet?
Når hadde du i fisk?
Er det fire fisk med de nye, eller har du flere nå?

Vanskelig å si om det er sykdom eller forgiftning uten å vite mer om dette.

Her er en tråd hvor omtrent samme problemstillingen ble diskutert. Muligens den kan gi deg svar på det du lurer på..

gurimalle
Har du hatt andre fisker sammen med kampfisken lenge? I så fall kan det hende de napper i finnene dens og at den er blek, fordi den er stresset og ikke vet hvor den skal gjøre av seg for å slippe unna. Kampfisk er en fisk som helst skal være alene. Hvis ikke den jager de andre, kan de jage ham på grunn av de lange finnene. Når satte du opp karet? Når hadde du i fisk? Er det fire fisk med de nye, eller har du flere nå? Vanskelig å si om det er sykdom eller forgiftning uten å vite mer om dette.

Nei, de nye kom oppi først i går. Den har vært alene i en uke, så det er fire fisk til sammen nå. Jeg spurte på dyrebutikken om det var fisker som kunne gå sammen med kampfisken, og de jeg kjøpte skulle visstnok fint gå sammen med den.

Jeg satte oppe karet for en uke siden og fulgte de instruksjonene som søsteren min hadde fått i dyrebutikken og som stod på posen jeg fikk fisken i.

Der stod det at jeg måtte fylle posen til fisken med vann fra akvariet og litt sånn. Det gikk vel ca et par timer fra jeg fylte akvariet til fisken ble slupppet oppi. Men etter å ha lest litt rundt her inne på denne siden så virker det som om de instruksene jeg fikk der var feil? Skulle jeg ha ventet i 6 uker før jeg la fisken oppi? Damen på dyrebutikken sa at kampfisken tålte å bli sluppet oppi med en gang og at jeg kunne kjøpe kamerater til han etter en uke.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på.
Hakke
[URLBLOCK1] er en tråd hvor omtrent samme problemstillingen ble diskutert. Muligens den kan gi deg svar på det du lurer på..

Takk! Skal se på tråden og se om jeg finner ut noe.
Papirdukke
[QUOTE=gurimalle]Har du hatt andre fisker sammen med kampfisken lenge? I så fall kan det hende de napper i finnene dens og at den er blek, fordi den er stresset og ikke vet hvor den skal gjøre av seg for å slippe unna. Kampfisk er en fisk som helst skal være alene. Hvis ikke den jager de andre, kan de jage ham på grunn av de lange finnene. Når satte du opp karet? Når hadde du i fisk? Er det fire fisk med de nye, eller har du flere nå? Vanskelig å si om det er sykdom eller forgiftning uten å vite mer om dette.

Nei, de nye kom oppi først i går. Den har vært alene i en uke, så det er fire fisk til sammen nå. Jeg spurte på dyrebutikken om det var fisker som kunne gå sammen med kampfisken, og de jeg kjøpte skulle visstnok fint gå sammen med den.

Jeg satte oppe karet for en uke siden og fulgte de instruksjonene som søsteren min hadde fått i dyrebutikken og som stod på posen jeg fikk fisken i.

Der stod det at jeg måtte fylle posen til fisken med vann fra akvariet og litt sånn. Det gikk vel ca et par timer fra jeg fylte akvariet til fisken ble slupppet oppi. Men etter å ha lest litt rundt her inne på denne siden så virker det som om de instruksene jeg fikk der var feil? Skulle jeg ha ventet i 6 uker før jeg la fisken oppi? Damen på dyrebutikken sa at kampfisken tålte å bli sluppet oppi med en gang og at jeg kunne kjøpe kamerater til han etter en uke.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på.

Jeg tror du har missforstått litt.
Akvariet ditt skulle ha stått uten fisk, og med pumpe osv i 6 uker for å bli innkjørt, etter 6 uker kunne du puttet oppi fiskene, da kan du putte posen med fisken oppi akvariet med riktig tempratur, da trenger den ikke stå så lenge i posen
Damen på dyrebutikken sa at kampfisken tålte å bli sluppet oppi med en gang og at jeg kunne kjøpe kamerater til han etter en uke.

Jeg trodde kampfisken var sånn territorielle, tror jeg det heter. Og at fiskene de skal være sammen med da måtte bli flyttet sammen den på likt?
Kampfisken har labyrintorgan som gjør at den kan puste over vann dersom vannet er dårlig. Derfor overlever den lettere. Det er verre med de andre. De vil ikke ha godt av en periode med forgiftning. Dvs de kan dø, eller de kan bli syke.

Jeg er ingen ekspert på kampfisk, men har blitt frarådet å ha den sammen med andre fisker. Det rådet har jeg valgt å følge.

Hvis du skal ha den sammen med andre, finner du råd om hvem som kanskje kan gå sammen med den her

Papirdukke
Jeg satte oppe karet for en uke siden og fulgte de instruksjonene som søsteren min hadde fått i dyrebutikken og som stod på posen jeg fikk fisken i. Der stod det at jeg måtte fylle posen til fisken med vann fra akvariet og litt sånn. Det gikk vel ca et par timer fra jeg fylte akvariet til fisken ble slupppet oppi.

Dette er ikke din feil, og dessverre er du ikke alene om å stole blindt på at zoobutikkene aner hva de prater om. Men det gjør de ofte ikke.

Hvis det er en uke siden du satte opp akvariet, så er det sannsynligvis ammoniakkforgiftning som plager kampfisken din nå og som har gitt den utbrudd av finneråte.

Det er dessverre vanlig at nybegynnere får fryktelig gale og dårlige råd, og det finnes nesten ingen grenser for hva en del zoobutikker finner på å si. Den som får lide for det, er kundene, eller rettere sagt; fiskene deres. Mange fisk kunne vært spart for lidelse om butikkene ga litt informasjon om innkjøringsperioden et akvariefilter må gjennom. Isteden selger butikkene kunden fisker med en gang, før innkjøringen, og så kommer kunden tilbake for å kjøpe stadig nye fisk siden de bare dør der hjemme i akvariet... Eller de blir syke istedet, siden de lever i giftig vann, og da får butikkene solgt medisiner og diverse mirakelkurer som er en kvakksalver verdig. Butikkene tjener penger på det uansett. Det er ikke rart det er lett å begynne og lure på om enkelte butikker faktisk spekulerer i dette bevisst, for å få mer-salg...

Konkrete råd er vel det du er mest interessert i nå, nå som du likevel har fiskene og vil gjøre ditt beste for å redde dem og gi dem et godt liv.

Kjøp deg nå 3 vanntester. Kjøp dem gjerne på nettet, fra den norske nettbutikken jeg linker til, da prisnivået er nesten halvparten av hva testene koster i din vanlige zoobutikk

En test for ammoniakk, en for nitritt og en for ph.
Ammoniakk og nitritt er giftig for fisk, og oppstår i oppstartsfasen de første ukene etter igangsetting av akvariet. Ph-verdi er viktig å sjekke fra tid til annen, og alle fiskearter har sine trivselsområder mht hvilken ph-verdi på vannet de trives i.

Testen for nitritt får du bruk for om ca en uke. Ammoniakk kommer først, etter en periode med dette avløses det av nitritt etter ca to ukers drift. Så følger ca 3 uker med nitritt i vannet før filteret omsider har blitt innkjørt og kan håndtere de giftige avfallsstoffene i vannet.

Alle vannverdi-tester er enkle å utføre, er det noe du lurer på er det bare og spørre her.

Daglige vannbytter på ca en tredjedel av vannet (ofte mer) må til for å tynne ut de giftige stoffene, og få fiskene til å overleve. Når akvariets innkjøringsperiode er over (ca 5 uker) kan man gå ned til vanlig vedlikeholds-vannbytter, som er ca en gang pr uke. Hvor mye vann som byttes da, avhenger litt av hvor mye fisk man har (mye fisk = større forurensning), men et sted mellom 20 - 35 % bruker å være normalt for et vanlig selskapskar.

Men det er viktig at du nå skifter noe vann hver dag.
Tvinges fiskene til å leve i giftig vann, blir de ofte først syke pga stresset og
påkjenningen det er for dem å leve i et giftig miljø - eller de bare dør før de rekker å bli syke. Dette er en litt kjip situasjon for deg, for kampfisken trenger medisin også, siden den sannsynligvis har finneråte. Og med medisin i vannet kan man ikke bare skifte vann, for da tynnes medisinen ut. Dermed må du daglig tilsette litt ekstra medisin (regn ut nøyaktig dose) som kompenserer for medisinmengden i vannet du har tatt ut.
mona o
[QUOTE=Papirdukke] Jeg satte oppe karet for en uke siden og fulgte de instruksjonene som søsteren min hadde fått i dyrebutikken og som stod på posen jeg fikk fisken i. Der stod det at jeg måtte fylle posen til fisken med vann fra akvariet og litt sånn. Det gikk vel ca et par timer fra jeg fylte akvariet til fisken ble slupppet oppi.

Dette er ikke din feil, og dessverre er du ikke alene om å stole blindt på at zoobutikkene aner hva de prater om. Men det gjør de ofte ikke.

Hvis det er en uke siden du satte opp akvariet, så er det sannsynligvis ammoniakkforgiftning som plager kampfisken din nå og som har gitt den utbrudd av finneråte.

Det er dessverre vanlig at nybegynnere får fryktelig gale og dårlige råd, og det finnes nesten ingen grenser for hva en del zoobutikker finner på å si. Den som får lide for det, er kundene, eller rettere sagt; fiskene deres. Mange fisk kunne vært spart for lidelse om butikkene ga litt informasjon om innkjøringsperioden et akvariefilter må gjennom. Isteden selger butikkene kunden fisker med en gang, før innkjøringen, og så kommer kunden tilbake for å kjøpe stadig nye fisk siden de bare dør der hjemme i akvariet... Eller de blir syke istedet, siden de lever i giftig vann, og da får butikkene solgt medisiner og diverse mirakelkurer som er en kvakksalver verdig. Butikkene tjener penger på det uansett. Det er ikke rart det er lett å begynne og lure på om enkelte butikker faktisk spekulerer i dette bevisst, for å få mer-salg...

Konkrete råd er vel det du er mest interessert i nå, nå som du likevel har fiskene og vil gjøre ditt beste for å redde dem og gi dem et godt liv.

Kjøp deg nå 3 vanntester. Kjøp dem gjerne på nettet, fra den norske nettbutikken jeg linker til, da prisnivået er nesten halvparten av hva testene koster i din vanlige zoobutikk

En test for ammoniakk, en for nitritt og en for ph.
Ammoniakk og nitritt er giftig for fisk, og oppstår i oppstartsfasen de første ukene etter igangsetting av akvariet. Ph-verdi er viktig å sjekke fra tid til annen, og alle fiskearter har sine trivselsområder mht hvilken ph-verdi på vannet de trives i.

Testen for nitritt får du bruk for om ca en uke. Ammoniakk kommer først, etter en periode med dette avløses det av nitritt etter ca to ukers drift. Så følger ca 3 uker med nitritt i vannet før filteret omsider har blitt innkjørt og kan håndtere de giftige avfallsstoffene i vannet.

Alle vannverdi-tester er enkle å utføre, er det noe du lurer på er det bare og spørre her.

Daglige vannbytter på ca en tredjedel av vannet (ofte mer) må til for å tynne ut de giftige stoffene, og få fiskene til å overleve. Når akvariets innkjøringsperiode er over (ca 5 uker) kan man gå ned til vanlig vedlikeholds-vannbytter, som er ca en gang pr uke. Hvor mye vann som byttes da, avhenger litt av hvor mye fisk man har (mye fisk = større forurensning), men et sted mellom 20 - 35 % bruker å være normalt for et vanlig selskapskar.

Men det er viktig at du nå skifter noe vann hver dag.
Tvinges fiskene til å leve i giftig vann, blir de ofte først syke pga stresset og
påkjenningen det er for dem å leve i et giftig miljø - eller de bare dør før de rekker å bli syke. Dette er en litt kjip situasjon for deg, for kampfisken trenger medisin også, siden den sannsynligvis har finneråte. Og med medisin i vannet kan man ikke bare skifte vann, for da tynnes medisinen ut. Dermed må du daglig tilsette litt ekstra medisin (regn ut nøyaktig dose) som kompenserer for medisinmengden i vannet du har tatt ut.

Wow, dette var et langt og flott svar. Utrolig hjelpsomt! Bestilte testene og medisinen nå nettop, så får satse på at det ordner seg nå. Du reddet nok min fire små fisk nå. Og nattesøvnen min i tillegg antageligvis, hehe! Tusen takk skal du ha!
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap