Svart rund prikk oppå hodet, syk gullfisk?

Leser om hvite prikker og røde striper, men en av mine Gullfisk har fått en svart rund prikk oppå hodet. Hva i alle dager er dette for noe? Jeg er ganske fersk som akvariumseier og har hatt akvariet i ca 3 mnd der alt har vært bare velstand. Fisken med den svarte runde prikken virker ellers ok. De andre ser også helt ok ut. Hva kan dette være? Har ett 60 liters akvarium med 4 Gullfisk.
Vet ikke hva slag sykdom det er, men kan det ha en sammenheng med at de har for lite plass? Gullfisk
Tror du de har for liten plass?
Damen der jeg kjøpte fiskene mente at jeg kunne ha flere enn 4 Gullfisk, men jeg synes det holder med de jeg har.
Kanskje jeg skal dra på dyrebutikken og spørre hva dette kan være...
Jeg har fått sjekket vannprøve og alt ok fant de ut.
Generelt (ikke for å dra alle selgere under en kam) vil de som selger fisk i butikker si at alt går bra så lenge de får solgt fisk.
Jeg vil absolutt si at 4 gullfisk i 60 liter er ALT for liten plass med tanke på at de kan bli nesten 40 cm lange...

Hvilke vannverdier sa de på butikken at du hadde?
Hvilken temperatur er det i vannet?
Jeg husker ikke hva selve verdien var, men jeg stolte på at alt var bra da jeg ble fortalt nettopp det.
Nå er det ca 22 grader i vannet. (Det varierer litt mellom 20-22 grader)
Jeg har ikke tenkt å få flere fisk, vil bare holde i live de jeg har og vite at de har det bra.
Du kan jo sjekke hva verdiene er og sammenligne med verdiene som står anbefalt i kunnskapsbasen.

Kan du ikke ta et bilde av fisken og "prikken" den har?
Helt umulig å si hva det er uten bilde.
Men sorte prikker på gullfisk er vanligvis pigmentforandringer. Noe som er relativt vanlig, og helt ufarlig.
Men vi må som sagt ha bilde for å kunne se.
Skal prøve å få tatt ett bilde av den.
Skal også få sjekket en ny vannprøve
Desverre så var den død da jeg kom hjem fra jobb. Det så ut som en svart rund ring oppå hodet med ett hull i midten?? Ca 2 mm i omkrets. Ikke noe rart eller mystisk ellers å se på fisken.
Skjønner ikke noe av dette her. De andre fiskene ser ut til å være helt friske, får bare håpe dette ikke er noe skummelt som rammer de andre gullfiskene.
Du tok ikke bilde av det?
Så kunne vi jo funnet ut om det var fare for de andre...
wt
Desverre så var den død da jeg kom hjem fra jobb. Det så ut som en svart rund ring oppå hodet med ett hull i midten?? Ca 2 mm i omkrets. Ikke noe rart eller mystisk ellers å se på fisken. Skjønner ikke noe av dette her. De andre fiskene ser ut til å være helt friske, får bare håpe dette ikke er noe skummelt som rammer de andre gullfiskene.

Hei, vet ikke om fisken din har det samme som mine hadde(det er 14 år siden jeg hadde sykdommen på mine gullfisk).
Symptomene virker svært like, med prikk på hode og noe som lignet som ett hull midt i prikken. Men mener hullet/prikken var grå/hvitt. Er så lenge siden at jeg husker.
Mine fisker ble kjapt syke, og jeg mistet flere stk. Var idyrebutikken og forklarte symptomene fiskene viste, og fikk medisin. Denne hjalp, og de siste fiskene som var syke, overlevde og "hullet" i hode grodde.
Men som sagt, dette var lenge siden og jeg aner ikke hvilken medisin jeg brukte.

Hilsen Tina
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap